Läkarna i Stockholm nära bristningsgränsen

Läkarförbundet och Läkarföreningen i Stockholm har granskat och gjort en sammanställning av läkarnas arbetsmiljö i Stockholm. Resultaten visar i korthet att:
  • 4 av 5 läkare i Stockholm arbetar övertid en vanlig arbetsvecka.
  • 1 av 5 läkare hinner inte med det direkta patientarbetet inom den normala arbetstiden. 4 av 10 läkare hinner inte med det indirekta patientarbetet (recept, journalgranskning mm)
  • 7 av 10 läkare i Stockholm uppger att de på grund av arbetsbelastningen under det senaste året har funderat på att byta arbetsplats, gå ner i arbetstid, jobba som hyrläkare eller helt lämna läkaryrket.
  • 1 av 5 läkare i Stockholm arbetar deltid på grund av arbetsbelastningen.
  • 2 av 5 läkare i Stockholm hinner inte ta rast under arbetsdagen.
  • 1 av 10 läkare i Stockholm har blivit utsatt för hot eller våld under det senaste året.

-      En bra arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning för läkarna är en av de viktigaste patientsäkerhetsfrågorna. Om vi inte ges rätt förutsättningar att utföra vårt jobb så riskerar patienterna att bli lidande. Här vilar ett stort ansvar på regionen, säger Sofia Rydgren Stale.

Samtidigt som dessa larmsignaler kommer från läkarkåren har den politiska ledningen i Stockholm meddelat att sjukvården på grund av det ansträngda ekonomiska läget kommer tvingas till ytterligare tuffa prioriteringar/besparingar under 2023. Sveriges Läkarförbund och Läkarföreningen i Stockholm är mycket bekymrade över uppgifterna och kommer på fredag den 31/3 att träffa Stockholms regionpolitiker för att redovisa hur hårt pressad sjukvårdspersonalen är och hur ytterligare besparingar kan komma att påverka personalen och patienterna.

-      ­Vi klarar bara verksamheten och patientsäkerheten för att personalen varje dag gör fantastiska insatser. Men det finns inget utrymme för fler besparingar och nedskärningar, säger Johan Styrud, överläkare på Danderyds sjukhus och ordförande i Läkarföreningen i Stockholm.

Johan Styrud, överläkare, Danderyds sjukhus
Sofia Rydgren Stale, ordförande Läkarförbundet