Cloetta Sverige AB

Läkerol ingår nytt byråsamarbete med BBDO Nordics

Dela

Läkerol, som ägs av Cloetta, är ett gediget svenskt varumärke med en historia som sträcker sig drygt 100 år tillbaka till 1909. Sedan dess har de klassiska askarna och pastillerna varit en stor favorit genom generationer. För att förtydliga varumärkets position och att påvisa den starka relevansen även idag så var det dags att uppdatera och lansera ett nytt kommunikationskoncept.

Under de senaste åren har Läkerol genomgått flera förändringar. Som ett första steg gjordes ett gediget arbete av Nord DDB att ta fram en ny varumärkesprofil med uppdaterad logga, förpackningsdesign och kommunikation. Detta arbete lanserades framgångsrikt under 2019. Efter att pandemin drabbade världen så har shopping-beteenden och även konsumenters vanor förändrats. Därav identifierades ett behov av fortsatta justeringar.

“- Vi ser ett stort behov av att föryngra varumärket för att kunna stärka förhållandet mellan Läkerol och våra yngre konsumenter. Produkterna är veganska, sockerfria och innehåller endast naturliga smaker och färger, vilket vi vet är viktigt för just de yngre, därför är det viktigt att vi tydligare påvisar vad Läkerol har att erbjuda”, säger Elin Johansson, Global Brand Manager för Läkerol. Hon fortsätter ”- Under det senaste året har vi djupdykt i varumärket för att fullt ut förstå hur konsumenterna uppfattar både varumärket och produkterna. Resultatet var då tydligt att vi behövde uppdatera vår kommunikation för att förflytta oss till vår målpositionering.”

Arbetet med att föryngra varumärket, med fortsatt respekt för dess arv och sortiment, och göra det lika relevant och attraktivt för konsumenterna som det var för 100 år sen tilldelades BBDO Nordics.

“Vi minns fortfarande Läkerols fantastiska reklam från vår barndom. Därför är det ett stort privilegium att få möjligheten att förlänga detta arv och ta det vidare till yngre generationer. Ärligt talat så nyper vi oss fortfarande i armen över uppdraget”, säger Erik Årnell, VD för BBDO Nordics.

Det nya samarbetet är redan påbörjat och frukten av det kommer lanseras senare under året.

"- Vi är på en riktigt spännande resa där vi ser stor potential i vår nya setup med BBDO Nordics. Med våra gemensamma erfarenheter kan vi göra stor skillnad för varumärket och se till att Läkerol förblir en favorit i minst 100 år till”, säger Katrine Lauritzen, Global Marketing Director på Cloetta.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Cloetta Sverige AB
Cloetta Sverige AB
Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö

040-32 42 00https://www.cloetta.se/

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.

Cloetta i sociala medier.

Följ Cloetta Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum