Läkerol ingår nytt byråsamarbete med BBDO Nordics
Läkerol, som ägs av Cloetta, är ett gediget svenskt varumärke med en historia som sträcker sig drygt 100 år tillbaka till 1909. Sedan dess har de klassiska askarna och pastillerna varit en stor favorit genom generationer. För att förtydliga varumärkets position och att påvisa den starka relevansen även idag så var det dags att uppdatera och lansera ett nytt kommunikationskoncept.

Under de senaste åren har Läkerol genomgått flera förändringar. Som ett första steg gjordes ett gediget arbete av Nord DDB att ta fram en ny varumärkesprofil med uppdaterad logga, förpackningsdesign och kommunikation. Detta arbete lanserades framgångsrikt under 2019. Efter att pandemin drabbade världen så har shopping-beteenden och även konsumenters vanor förändrats. Därav identifierades ett behov av fortsatta justeringar.
“- Vi ser ett stort behov av att föryngra varumärket för att kunna stärka förhållandet mellan Läkerol och våra yngre konsumenter. Produkterna är veganska, sockerfria och innehåller endast naturliga smaker och färger, vilket vi vet är viktigt för just de yngre, därför är det viktigt att vi tydligare påvisar vad Läkerol har att erbjuda”, säger Elin Johansson, Global Brand Manager för Läkerol. Hon fortsätter ”- Under det senaste året har vi djupdykt i varumärket för att fullt ut förstå hur konsumenterna uppfattar både varumärket och produkterna. Resultatet var då tydligt att vi behövde uppdatera vår kommunikation för att förflytta oss till vår målpositionering.”
Arbetet med att föryngra varumärket, med fortsatt respekt för dess arv och sortiment, och göra det lika relevant och attraktivt för konsumenterna som det var för 100 år sen tilldelades BBDO Nordics.
“Vi minns fortfarande Läkerols fantastiska reklam från vår barndom. Därför är det ett stort privilegium att få möjligheten att förlänga detta arv och ta det vidare till yngre generationer. Ärligt talat så nyper vi oss fortfarande i armen över uppdraget”, säger Erik Årnell, VD för BBDO Nordics.
Det nya samarbetet är redan påbörjat och frukten av det kommer lanseras senare under året.
"- Vi är på en riktigt spännande resa där vi ser stor potential i vår nya setup med BBDO Nordics. Med våra gemensamma erfarenheter kan vi göra stor skillnad för varumärket och se till att Läkerol förblir en favorit i minst 100 år till”, säger Katrine Lauritzen, Global Marketing Director på Cloetta.
Nyckelord
Kontakter
Elin JohanssonGlobal Brand Manager Läkerol
elin.johansson@cloetta.seBilder
Om

Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
YUP-lifting nyhet från Läkerol - full med hallon och passion12.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
Nu kommer Läkerol YUP Crispy Raspberry Passion – en helt ny Läkerol med krispigt skal och en mjuk kärna med smak av hallon och passionsfrukt.
Gott & Blandat Äkta Fruktgodis Frukt & Lakrits4.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2021 lanserade Gott & Blandat en världsnyhet, godis med frukt som huvudingrediens. Nu utökas familjen med en ny smak – Äkta Fruktgodis Frukt & Lakrits. 50 % frukt – 100 % godis!
Nu avslöjas sommarens nyheter från CandyKing – inklusive konsumenternas val!4.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sommaren är snart här och CandyKing höjer förväntningarna genom att presentera säsongens nyheter i lösgodissortimentet på den svenska marknaden. Åtta härliga bitar varav en är framtagen tillsammans med CandyKings lösgodisälskande konsumenter. Det är första, men inte sista, gången CandyKing utvecklar produkter ihop med följare och fans.
Ahlgrens bilar blir åkattraktion på Liseberg!21.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu kan alla Ahlgrens bilar-älskares dröm om att även få köra sin favoritbil, gå i uppfyllelse. Sveriges mest köpta bil har inlett ett samarbete med Liseberg, och klär nu om hela åkattraktionen Radiobilarna i Ahlgrens bilar-kläder.
Polly Ice Cream – en glassigt god nyhet från Cloetta12.4.2022 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Gillar du glass och choklad? Då kommer du att älska nya Polly Ice Cream – dragerade skumtoppar med omtyckta glassmaker som hallon, päron och kola. Omöjligt att bara ta en!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum