Läkerol ingår nytt byråsamarbete med BBDO Nordics
Under de senaste åren har Läkerol genomgått flera förändringar. Som ett första steg gjordes ett gediget arbete av Nord DDB att ta fram en ny varumärkesprofil med uppdaterad logga, förpackningsdesign och kommunikation. Detta arbete lanserades framgångsrikt under 2019. Efter att pandemin drabbade världen så har shopping-beteenden och även konsumenters vanor förändrats. Därav identifierades ett behov av fortsatta justeringar.
“- Vi ser ett stort behov av att föryngra varumärket för att kunna stärka förhållandet mellan Läkerol och våra yngre konsumenter. Produkterna är veganska, sockerfria och innehåller endast naturliga smaker och färger, vilket vi vet är viktigt för just de yngre, därför är det viktigt att vi tydligare påvisar vad Läkerol har att erbjuda”, säger Elin Johansson, Global Brand Manager för Läkerol. Hon fortsätter ”- Under det senaste året har vi djupdykt i varumärket för att fullt ut förstå hur konsumenterna uppfattar både varumärket och produkterna. Resultatet var då tydligt att vi behövde uppdatera vår kommunikation för att förflytta oss till vår målpositionering.”
Arbetet med att föryngra varumärket, med fortsatt respekt för dess arv och sortiment, och göra det lika relevant och attraktivt för konsumenterna som det var för 100 år sen tilldelades BBDO Nordics.
“Vi minns fortfarande Läkerols fantastiska reklam från vår barndom. Därför är det ett stort privilegium att få möjligheten att förlänga detta arv och ta det vidare till yngre generationer. Ärligt talat så nyper vi oss fortfarande i armen över uppdraget”, säger Erik Årnell, VD för BBDO Nordics.
Det nya samarbetet är redan påbörjat och frukten av det kommer lanseras senare under året.
"- Vi är på en riktigt spännande resa där vi ser stor potential i vår nya setup med BBDO Nordics. Med våra gemensamma erfarenheter kan vi göra stor skillnad för varumärket och se till att Läkerol förblir en favorit i minst 100 år till”, säger Katrine Lauritzen, Global Marketing Director på Cloetta.
Nyckelord
Kontakter
Elin JohanssonGlobal Brand Manager Läkerol
elin.johansson@cloetta.seBilder
Om
Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Matsvinnsaktion med start i påsk: 250 000 påsar Juleskum ska räddas27.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till skärtorsdagen går konfektyrbolaget Cloetta och e-handlaren Matsmart ihop för att med gemensamma krafter rädda över 25 ton Juleskum i två varianter: originalet och chokladdoppat med smak av vanilj. Målet är att öka medvetenheten om problemen med matsvinn. 250 000 påsar ska räddas fram till Sveriges Overshoot Day, den 21:a april.
CandyKing presenterar vårens spännande lösgodisnyheter!7.2.2024 12:38:17 CET | Pressmeddelande
Dags att känna vårpirret, för nu kommer CandyKing med sex spännande nyheter som gör lösgodishyllan till en dröm för alla som gillar mixen av salt, sött, fruktigt och choklad. Vad sägs om Salta Diamanter, en gnistrande lakritsskatt som äntligen introduceras i Sverige? Eller Mini Orca med läcker bubbelgumsmak?
Malacos ikoniska Fizzypop blir glass1.2.2024 08:57:10 CET | Pressmeddelande
Varför välja mellan glass och godis när du kan få det bästa av två världar? I sommar kan glass- och godisälskare njuta av Fizzypop-glasspinnar, med smak av bubbelgum och fizzigt strössel, när de tar plats i Hemglass sortiment.
Väck vårkänslorna med fyra fruktiga nyheter!31.1.2024 10:20:28 CET | Pressmeddelande
Nu är vårvärmen inte långt borta och det är äntligen dags att presentera säsongens frestande nyheter. Fyra härligt söta och syrliga lanseringar intar hyllorna i februari. Nyheterna är Polly Tropical, Läkerol Strawberry och två festliga nyheter från Malaco: Gott & Blandat Juicy Giants och Strimler med smak av Tutti Frutti och Jordgubb.
Cloetta stödjer Musikhjälpens viktiga arbete genom att delta i auktion om sin eftertraktade Juleskumströja15.12.2023 14:48:33 CET | Pressmeddelande
Under förmiddagen kom det till Cloettas vetskap att en av deras unika Juleskumströjor lades ut till auktion hos Musikhjälpen av Muharrem Demirok, Centerpartiets partiledare. Nu tar Cloetta tillfället i akt och stödjer Musikhjälpens viktiga arbete genom att delta i auktionen om tröjan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum