Lämna inte Bjuv i sticket!

Inför mötet med Regionala utvecklingsnämnden den 3 juni skickade Vilmer Andersen ett förslag till Regionala utvecklingsnämndens presidium och ledande tjänstemän om att lägga mötet i Bjuv. Tanken var att ha ett halvdagstema om jobben och andra initiativ inom livsmedelsområdet.

Tyvärr var det ingen som reagerade eller hörde av sig. När kallelsen väl kom var mötet utlyst till att hållas på ESS huvudkontor i Lund, en verksamhet som är under uppstart och kan besökas närhelst under året.

- Region Skånes och Regionala utvecklingsnämndens passivitet är oacceptabel och förvånar mig mycket. Samma solidaritet som uppvisades med demonstrationerna i Bjuv bör regionen uppvisa nu, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i RUN

När industrier som är centrala för lokalsamhällenas arbetsmarknadsutveckling är hotade och, som i Bjuvs fall, läggs ner är regionens agerande centralt. Region Skånes kapacitet att hantera liknande situationer är avgörande för samhällenas fortsatta utveckling. Just region Skåne har tidigare visat sig vara handlingskraftiga och haft betydande åtgärder.

- Region Skåne har gått in med större engagemang och avgörande insatser när samma problem har uppstått vid Astra Zenecas  och Sonys nedläggning av verksamheten i Lund. Regionens insats var också helt avgörande när jobben räddades i Sibbhult vid Scanias flyttning av tillverkningen av växellådor till Södertälje. Jag förväntar mig samma engagemang när det gäller insatser i Bjuv för att rädda jobben där”, fortsätter Vilmer Andersen.

I samband med att jobbkommissionen diskuteras borde det även föras samtal om hur vi ska gå vidare med att säkra arbetstillfällena i Bjuv. I Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsinformation är frågan inte ens berörd. Var finns socialdemokratin nu? Samma socialdemokrati som visade solidaritet tillsammans med Vänsterpartiet och LO vid demonstrationerna mot nedläggningen har nu möjlighet att gå från ord till handling och faktiskt påverka positivt genom politiska beslut.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.