Lämna inte Bjuv i sticket!

Inför mötet med Regionala utvecklingsnämnden den 3 juni skickade Vilmer Andersen ett förslag till Regionala utvecklingsnämndens presidium och ledande tjänstemän om att lägga mötet i Bjuv. Tanken var att ha ett halvdagstema om jobben och andra initiativ inom livsmedelsområdet.

Tyvärr var det ingen som reagerade eller hörde av sig. När kallelsen väl kom var mötet utlyst till att hållas på ESS huvudkontor i Lund, en verksamhet som är under uppstart och kan besökas närhelst under året.

- Region Skånes och Regionala utvecklingsnämndens passivitet är oacceptabel och förvånar mig mycket. Samma solidaritet som uppvisades med demonstrationerna i Bjuv bör regionen uppvisa nu, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i RUN

När industrier som är centrala för lokalsamhällenas arbetsmarknadsutveckling är hotade och, som i Bjuvs fall, läggs ner är regionens agerande centralt. Region Skånes kapacitet att hantera liknande situationer är avgörande för samhällenas fortsatta utveckling. Just region Skåne har tidigare visat sig vara handlingskraftiga och haft betydande åtgärder.

- Region Skåne har gått in med större engagemang och avgörande insatser när samma problem har uppstått vid Astra Zenecas  och Sonys nedläggning av verksamheten i Lund. Regionens insats var också helt avgörande när jobben räddades i Sibbhult vid Scanias flyttning av tillverkningen av växellådor till Södertälje. Jag förväntar mig samma engagemang när det gäller insatser i Bjuv för att rädda jobben där”, fortsätter Vilmer Andersen.

I samband med att jobbkommissionen diskuteras borde det även föras samtal om hur vi ska gå vidare med att säkra arbetstillfällena i Bjuv. I Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsinformation är frågan inte ens berörd. Var finns socialdemokratin nu? Samma socialdemokrati som visade solidaritet tillsammans med Vänsterpartiet och LO vid demonstrationerna mot nedläggningen har nu möjlighet att gå från ord till handling och faktiskt påverka positivt genom politiska beslut.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.