Lämna inte Bjuv i sticket!

Inför mötet med Regionala utvecklingsnämnden den 3 juni skickade Vilmer Andersen ett förslag till Regionala utvecklingsnämndens presidium och ledande tjänstemän om att lägga mötet i Bjuv. Tanken var att ha ett halvdagstema om jobben och andra initiativ inom livsmedelsområdet.

Tyvärr var det ingen som reagerade eller hörde av sig. När kallelsen väl kom var mötet utlyst till att hållas på ESS huvudkontor i Lund, en verksamhet som är under uppstart och kan besökas närhelst under året.

- Region Skånes och Regionala utvecklingsnämndens passivitet är oacceptabel och förvånar mig mycket. Samma solidaritet som uppvisades med demonstrationerna i Bjuv bör regionen uppvisa nu, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i RUN

När industrier som är centrala för lokalsamhällenas arbetsmarknadsutveckling är hotade och, som i Bjuvs fall, läggs ner är regionens agerande centralt. Region Skånes kapacitet att hantera liknande situationer är avgörande för samhällenas fortsatta utveckling. Just region Skåne har tidigare visat sig vara handlingskraftiga och haft betydande åtgärder.

- Region Skåne har gått in med större engagemang och avgörande insatser när samma problem har uppstått vid Astra Zenecas  och Sonys nedläggning av verksamheten i Lund. Regionens insats var också helt avgörande när jobben räddades i Sibbhult vid Scanias flyttning av tillverkningen av växellådor till Södertälje. Jag förväntar mig samma engagemang när det gäller insatser i Bjuv för att rädda jobben där”, fortsätter Vilmer Andersen.

I samband med att jobbkommissionen diskuteras borde det även föras samtal om hur vi ska gå vidare med att säkra arbetstillfällena i Bjuv. I Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsinformation är frågan inte ens berörd. Var finns socialdemokratin nu? Samma socialdemokrati som visade solidaritet tillsammans med Vänsterpartiet och LO vid demonstrationerna mot nedläggningen har nu möjlighet att gå från ord till handling och faktiskt påverka positivt genom politiska beslut.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

Alliansförslag om remisstvång speglar brister i det egna systemet9.5.2019 15:09:57 CESTPressmeddelande

Kostnaderna i den skånska sjukvården ligger redan efter första halvan av budgetåret långt över planerad nivå. En anledning är de privata vårdval som Alliansen infört och fortsätter att avsätta allt större del av sjukvårdsbudgeten åt – trots att kostnaderna skenar och personalen i den offentliga vården flyr en ohållbar arbetssituation. Vänsterpartiet menar att beräkningsmodellen i sig varit för smal, och vann idag gehör för sitt yrkande om att se över totalkostnaderna.

Försvara strejkrätten!30.4.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska modellen med starka kollektivavtal och strejkrätt har varit en framgångsrik modell för trygga anställningar och schyssta arbetsvillkor. Arbetarrörelsen har kämpat hårt genom fackföreningarna för att uppnå och behålla sina rättigheter, men nu hotas de av ett regeringsinitiativ tagit av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. 2/5 – en dag efter Arbetarrörelsens internationella högtidsdag 1:a maj – kan en ny lag gå igenom Riksdagen där arbetsgivarnas makt ökar på bekostnad av arbetstagarnas. Det yttersta försvarsverktyget tas ifrån arbetstagarna: strejkrätten är hotad.

Alliansen beslutar om hårt åtgärdspaket – Vänsterpartiet vill satsa på personalen25.4.2019 14:49:43 CESTNyheter

Region Skånes kvartalsrapport ger en prognos på -605 miljoner kronors avvikelse för helår 2019. Det är främst hälso- och sjukvården som kostar mer än vad som tilldelats i årsbudgeten. Vårdvalen kostar liksom tidigare år mer än beräknat, men även kostnaderna för bemanningspersonal går upp. Idag togs frågan upp på mötet med regionstyrelsen, och Vänsterpartiet är oroliga för att verksamheterna nu tvingas spara än hårdare och att detta kan komma att drabba personalen och patienterna.