Lämna inte Bjuv i sticket!

Inför mötet med Regionala utvecklingsnämnden den 3 juni skickade Vilmer Andersen ett förslag till Regionala utvecklingsnämndens presidium och ledande tjänstemän om att lägga mötet i Bjuv. Tanken var att ha ett halvdagstema om jobben och andra initiativ inom livsmedelsområdet.

Tyvärr var det ingen som reagerade eller hörde av sig. När kallelsen väl kom var mötet utlyst till att hållas på ESS huvudkontor i Lund, en verksamhet som är under uppstart och kan besökas närhelst under året.

- Region Skånes och Regionala utvecklingsnämndens passivitet är oacceptabel och förvånar mig mycket. Samma solidaritet som uppvisades med demonstrationerna i Bjuv bör regionen uppvisa nu, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i RUN

När industrier som är centrala för lokalsamhällenas arbetsmarknadsutveckling är hotade och, som i Bjuvs fall, läggs ner är regionens agerande centralt. Region Skånes kapacitet att hantera liknande situationer är avgörande för samhällenas fortsatta utveckling. Just region Skåne har tidigare visat sig vara handlingskraftiga och haft betydande åtgärder.

- Region Skåne har gått in med större engagemang och avgörande insatser när samma problem har uppstått vid Astra Zenecas  och Sonys nedläggning av verksamheten i Lund. Regionens insats var också helt avgörande när jobben räddades i Sibbhult vid Scanias flyttning av tillverkningen av växellådor till Södertälje. Jag förväntar mig samma engagemang när det gäller insatser i Bjuv för att rädda jobben där”, fortsätter Vilmer Andersen.

I samband med att jobbkommissionen diskuteras borde det även föras samtal om hur vi ska gå vidare med att säkra arbetstillfällena i Bjuv. I Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsinformation är frågan inte ens berörd. Var finns socialdemokratin nu? Samma socialdemokrati som visade solidaritet tillsammans med Vänsterpartiet och LO vid demonstrationerna mot nedläggningen har nu möjlighet att gå från ord till handling och faktiskt påverka positivt genom politiska beslut.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande delar Vänsterpartiets oro: har gett förvaltningen uppdrag att granska avtalsförändringar för Pågatåg25.9.2018 16:03Pressmeddelande

Under dagens sammanträde i Regionfullmäktige berördes frågan om säkerhet på Pågatågen för resenärer och anställda. Vänsterpartiet fann gehör för sin oro hos Stefan Svalö (S), ordförande för Kollektivtrafiknämnden i regionen, som tar avstånd från alla former av försämrad säkerhet och försämrade arbetsvillkor.