Lämna inte Bjuv i sticket!

Inför mötet med Regionala utvecklingsnämnden den 3 juni skickade Vilmer Andersen ett förslag till Regionala utvecklingsnämndens presidium och ledande tjänstemän om att lägga mötet i Bjuv. Tanken var att ha ett halvdagstema om jobben och andra initiativ inom livsmedelsområdet.

Tyvärr var det ingen som reagerade eller hörde av sig. När kallelsen väl kom var mötet utlyst till att hållas på ESS huvudkontor i Lund, en verksamhet som är under uppstart och kan besökas närhelst under året.

- Region Skånes och Regionala utvecklingsnämndens passivitet är oacceptabel och förvånar mig mycket. Samma solidaritet som uppvisades med demonstrationerna i Bjuv bör regionen uppvisa nu, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i RUN

När industrier som är centrala för lokalsamhällenas arbetsmarknadsutveckling är hotade och, som i Bjuvs fall, läggs ner är regionens agerande centralt. Region Skånes kapacitet att hantera liknande situationer är avgörande för samhällenas fortsatta utveckling. Just region Skåne har tidigare visat sig vara handlingskraftiga och haft betydande åtgärder.

- Region Skåne har gått in med större engagemang och avgörande insatser när samma problem har uppstått vid Astra Zenecas  och Sonys nedläggning av verksamheten i Lund. Regionens insats var också helt avgörande när jobben räddades i Sibbhult vid Scanias flyttning av tillverkningen av växellådor till Södertälje. Jag förväntar mig samma engagemang när det gäller insatser i Bjuv för att rädda jobben där”, fortsätter Vilmer Andersen.

I samband med att jobbkommissionen diskuteras borde det även föras samtal om hur vi ska gå vidare med att säkra arbetstillfällena i Bjuv. I Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsinformation är frågan inte ens berörd. Var finns socialdemokratin nu? Samma socialdemokrati som visade solidaritet tillsammans med Vänsterpartiet och LO vid demonstrationerna mot nedläggningen har nu möjlighet att gå från ord till handling och faktiskt påverka positivt genom politiska beslut.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet:

V vill inte riskera kunskapscentrens arbete i Skåne13.11.2020 12:40:01 CETPressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden förslogs en översyn av de regionala kunskapscentren för att anpassa organisationen enligt ny regional standard och till viss del ersätta nuvarande strukturer med en central koordinator på regionen. Vänsterpartiet anser inte att man gått rätt till väga och att man riskerar att försöka laga något som inte är trasigt – med hög risk för försämring.