Landkreditt Bank och EVRY utökar samarbetet

Landkreditt Bank ingår ett nytt avtal med EVRY om leverans av banklösningar. Avtalet sträcker sig över fem år och har ett värde av 150 millioner norska kronor. Som ett led i avtalet ska EVRY leverera nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Avtalet omfattar också ytterligare förbättringar av självbetjäning och automatisering inom låne- och kreditområdet för bankens person- och lantbrukskunder.

Wiljar Nesse, EVP Financial Services i EVRY

Det nya avtalet ger Landkreditt Bank en framtidsinriktad plattform för bankverksamheten, med reducerade kostnader och förbättrad kvalitet i bankens interna processer. Genom det nya avtalet ska EVRY leverera en komplett lösningsportfölj inklusive självbetjänings- och kontorslösningar, lösningar för lån och sparande, korttjänster och CRM, med nästa generation av kärnbank- och betalningslösningar. Lösningarna levereras som en tjänst (SaaS).

– Det är viktigt för oss att kombinera teknologi, kompetens och kapital för att skapa produkter, tjänster och kanaler som ger förstklassiga kundupplevelser. Vi har en lång och positiv erfarenhet av EVRY som samarbetspartner för detta. Med det förnyade och utökade avtalet förenklar och effektiviserar vi våra processer. Med effektiva självbetjäningslösningar och automatisering inom lån kommer vi både reducera våra kostnader och ge en bättre kundupplevelse, säger Einar Storsul Direktör Marknad och IT i Landkreditt Bank.

– Landkreditt Bank jobbar målmedvetet med att vidareutveckla sina tjänster. Genom att satsa strategiskt på nästa generation kärnbank- och betalningslösningar från EVRY, får banken en modern och kundcentrisk plattform som gör det möjligt att kapitalisera på initiativ inom open banking. Vi är stolta över att ha blivit valda som samarbetspartner av Landkreditt Bank och ser fram emot att arbeta nära banken i deras offensiva strategi och ambition att växa vidare i marknaden, säger Wiljar Nesse, koncerndirektör Financial Services i EVRY.

– Marknaden upplever vårt erbjudande som mycket konkurrenskraftigt, med bra produkter och en hög servicenivå. Detta lockar nya kunder trots stark konkurrens, och vi har en volymökning både på lån och kredit. Att fortsätta samarbetet med EVRY kommer göra det möjligt för oss att fortsätta bygga förtroende och lojalitet hos våra kunder samt att växa vidare i marknaden, säger Einar Storsul Direktör Marknad och IT i Landkreditt Bank.

For ytterligare information, kontakt:
Wiljar Nesse, EVP, Financial Services EVRY, tel:  +47 934 48 116
Viola Hellström, VP Communications, Financial Services EVRY, tel: + 46 73 708 1727
Einar Storsul Direktör, Marknad och IT, Landkreditt Bank, tel: +47 91 60 24 00

Om Landkreditt Bank
Landkreditt Bank är en solid mellanstor norsk bank och vi har en offensiv strategi med klara ambitioner om vidare växt. Vår kundportfölj består i huvudsak av privatkunder och landbrukskunder med tillhörande aktiviteter och företag. Landkreditt-koncernen har de sista åren ökat både sitt resultat och kapital. Koncernen har en balans på ca. 27 miljarder kronor, och vi har runt 100 medarbetare.

Wiljar Nesse, EVP Financial Services i EVRY

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista. www.evry.com.