Landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg talar i Östersund på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg.

– På årets bästa dag – första maj – samlas socialdemokrater över i hela landet för att demonstrera. I år under parollerna Sverige kan bättre och Alla folks frihet. Det handlar förstås om vår övertygelse att det är med gemensamma krafter som vi kan lösa samhällsproblem och för att visa vår solidaritet med människorna i Ukraina. Tillsammans står vi starka, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Östersund talar landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg.

– Första maj blir startskottet för valrörelsen. Tillsammans ska vi gå ut och berätta för väljarna hur vi vill göra Sverige bättre, säger Niklas Daoson, oppositionsråd Östersunds kommun.

Tid och plats

13.00 Samling Österäng

13.30 Avmarsch

14.00 Tal på Stortorget

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om vart nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Nils Hultin Kuhlefelt, nils.kuhlefelt@socialdemokraterna.se, 072-241 14 46

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.