Landshövdingehus får egen bok

Den första heltäckande boken om landshövdingehus, Göteborgs arkitekturstolthet, utkommer i dagarna. Arkitektur Förlag har satsat på ett praktverk med texter av arkitekt och författare Claes Caldenby och foton av Krister Engström.
Bostadsgård på Stortoppsgatan. Foto: Krister Engström

Med bottenvåning i sten och två övre våningar i trä är landshövdingehus Göteborgs mest särpräglade arkitekturuppfinning. De kom till på 1870-talet när staden behövde bygga billiga bostäder eftersom bostadsbristen bland arbetare var stor. I och med stenfoten kringgick man förbudet mot att bygga fler än två våningar i trä på grund av brandrisk.

Trots att de är älskade av göteborgarna – och många andra – finns inget övergripande verk om landshövdingehusen. Det ville fotograf Krister Engström råda bot på och vände sig till Claes Caldenby, arkitekt, författare och mångårig lärare på Chalmers. Krister själv är fotograf med inriktning mot arkitektur och har medverkat i flera böcker, bland annat ”Stationshus” och ”Göteborgs rådhus”.

Boken har ett rikt bildmaterial med framför allt Krister Engströms foton, men även bilder från förra sekelskiftet och ritningar. Den är en genomgång av samtliga områden med landshövdingehus, från 1890 års Djurgårdsgatan till Nybygget och Betel vid Stigberget på 1930-talet till dagens ”återuppståndna” nybyggnadsprojekt på Majstångsgatan.

Boken ”Landshövdingehus – typiskt göteborgskt!” presenteras på Mariaplans bokhandel i Majorna i Göteborg den 15 september kl 18. Claes Caldenby och Krister Engström finns på plats för intervjuer. Varmt välkommen!

Vill du ha ett recensionsexemplar eller intervjua författaren, kontakta Arkitektur Förlag via Maria Blom på mejl maria.blom@arkitekt.se eller telefon 072-707 77 31.

Bifogade foton är illustrationer ur boken. De är fria för publicering vid angivande av fotografens namn.

Bostadsgård på Stortoppsgatan. Foto: Krister Engström
Bokens omslag
Landshövdingehus i Haga. Foto: Krister Engström
Landshövdingehus på Djurgårdsgatan. Foto: Krister Engström
Landshövdingehus på Älvsborgsgatan. Foto: Krister Engström
Kv. Plutos bostadsgård. Foto: Krister Engström

Arkitektur Förlag ger ut böcker om arkitektur, stads- och samhällsbyggande. Förlaget har genom åren gett ut ett flertal guideböcker över svensk arkitektur och landskapsarkitektur. Arkitektur förslag är ett självständigt dotterbolag till Sveriges Arkitekter.