Landshypotek Bank och Svenska Orienteringsförbundet samarbetar för att fler ska hitta ut

Hittaut har fått ett rejält uppsving i år med nästan dubbelt så många deltagare hittills som hela förra säsongen. Även på partnersidan har friskvårdssatsningen hittaut fått tillökning, i form av ett samarbete med Landshypotek Bank.
Fri bild.

Under våren har det rört sig ovanligt mycket folk i skog och mark. Med hittautkartan i handen eller på mobilen vågar sig fler bortanför de upptrampade promenadstråken och upptäcker nya smultronställen på hemorten.

Landshypotek Bank bidrar gärna till att fler upptäcker vad som finns i närområdet.

- Närheten till naturen och det lokala samhället ligger oss varmt om hjärtat på Landshypotek Bank. Att vi nu inleder ett samarbete med hittaut känns spännande och får förhoppningsvis fler att upptäcka hemtrakterna på nya sätt, säger Tomas Uddin, marknads- och kommunikationschef på Landshypotek Bank.

Landshypotek Banks mångåriga verksamhet att stötta lokala lantbrukare gör det möjligt för fler att hitta ut och uppleva välskötta skogar och öppna landskap.

- Att vi inleder ett samarbete med Landshypotek Bank känns väldigt roligt. Med bankens långa historia och engagemang för livet på landsbygden känns det verkligen som vi har mycket gemensamt – och det hoppas jag att våra användare också kommer att märka av framöver, säger Fredrik Tanfara, marknads- och försäljningschef på Svenska Orienteringsförbundet.

Landshypotek Bank kommer nu att närvara i och stödja användandet av hittaut, som i år finns på 56 orter runt om i landet. Redan nu har ytterligare ett stort antal orienteringsföreningar visat intresse att arrangera hittaut på sin ort nästa år. Årets hittautsäsong har precis nått upp i 3 miljoner checkpointsregistreringar, vilket är nytt rekord.

Här hittar du mer information om Landshypotek Bank och hittaut

Om hittaut
I tio år har hittaut lockat tusentals deltagare att ta sig ut och leta checkpoints. I dag finns hittaut på 56 orter. Hittaut drivs ideellt av orienteringsklubbar och är gratis för användaren.
Deltagaren tar med kartan på promenaden, cykelturen eller löprundan och aktiverar på så vis både kroppen och hjärnan - samtidigt som hen även kan upptäcka nya platser.

Landshypotek Bank grundades 1836 och är till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 38 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, och har drygt 190 medarbetare på orter över hela landet.

För mer information, kontakta

Fredrik Tanfara, marknads- och försäljningschef på Svenska Orienteringsförbundet, 010-476 42 01, fredrik.tanfara@orientering.se

Linnea Börjars, hittaut-samordnare på Svenska Orienteringsförbundet, 010-476 53 68, linnea.borjars@orientering.se

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.