Landskamper till Lund och Östersund

De nystartade framtidslandslagen i basket kommer i augusti att spela sina första landskamper någonsin i Lund och Östersund. Arrangörerna är två av Sveriges hetaste basketstäder där både IK Eos (dam) och Jämtland (herr) gick till semifinal i SBL. Nu blir de alltså även landskampsarrangörer för dam- respektive herrlandslagen.

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto, Bildbyrån

De nystartade framtidslandslagen kommer att hålla både träningsläger och matcher denna sommar. Lagen kommer att träna och spela två matcher mot Danmarks respektive Norges A-landslag. Träningslägren startar den 5 augusti på båda orter och matcherna spelas den 10 och 11 augusti. Arrangörerna i Lund och Östersund ser mycket fram emot detta.

- Det blir en rivstart på säsongen för oss och det är trevligt att starta med något riktigt häftigt i basketväg. Danskarna är vana vid att komma till Lund och spela så vi hoppas på att många vill komma för att stötta deras nystartade damlandslag, vi har haft danska spelare i vårt ligalag i många år så det blir en perfekt match för Lund, säger IK Eos klubbdirektör Björn Göransson.

I Östersund är tongångarna liknande. Jämtland har precis avslutat en rekordsäsong och har redan nästa säsong i tankarna.

- Med den baskethype som finns i Östersund och Jämtland just nu så är ju nästa steg att kunna bjuda vår publik även på landskamper. Vi har bra dialog med både förbundet och kommunen och att framtidslandslaget kommer hit blir ju en happening inte minst för alla basketungdomar. I och med att vi har haft en hel del unga spelare som spelar eller har spelat för oss de senaste säsongerna så är det ju inte orminligt att truppen kommer att innehålla en del kända ansikten, säger Jämtlands klubbdirektör Pecka Johansson.

Framtidslandslagen startas för att få bättre koll på vilka som står näst på tur för att representera Sverige på seniornivå.
- Vi har sett att det är ett enormt stort glapp mellan U20- och seniorlandslag, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo. Det är ett stort glapp både på herr- och damsidan, men det är ett ännu större glapp bland herrarna.

De senaste åren har Sverige deltagit i Universiaden med ett herr- och ett damlandslag vartannat år. Men Universiaden är åldersbegränsad (max 23 år) och spelaren måste vara inskriven på eftergymnasiala studier. Kriterierna gör att många spelare inte kan vara med.

- En spelare som är 24-25 år gammal kan fortfarande vara väldigt intressant för seniorlandslaget, men behöver lite mer erfarenhet. Så jag tror att framtidslandslag senior kommer att ge oss väldigt mycket och kommer att fylla väldigt många funktioner, säger Fredrik.

Vilka som ska leda framtidslandslagen senior är redan klart. För damerna är det Luleå Baskets David Visscher som fått uppdraget att vara head coach, och för herrarna kommer BC Luleås Peter Öqvist att vara head coach.

Assisterande coacher på damsidan blir Viktor Bengtsson, Telge Basket och Mikael Johansson, RIG Luleå. På herrsidan är det Panagiotis Nikolaidis, Köping Stars och Boris Balibrea, Wetterbygden Stars, som assisterande coacher.

Intervju med Fredrik Joulamo, landslagsansvarig om Framtidslandslagen.
Fler videor

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto, Bildbyrån

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.