Landskrona Flygklubb sätter rekord, två nya världsrekord av svenska Blackwing och damrekord i segelflyg!

Förra veckan skrevs flyghistoria... i Sverige med start Landskrona!. Det tidigare FAI-världsrekordet i topphastighet för ultralätta flygplan pulveriserades igen - BLACKWING nådde svindlande 413,3 km/h som medelhastighet på en 15 km sträcka, som flögs i båda riktningarna. Dessutom satte Gunilla Lundström-Lindell nytt hastighetsrekord i segelflyg!

Två glada världsrekordpiloter från vänster Fredrik Lanz, testpilot, Niklas Anderberg, grundare och VD på BLACKWING Sweden AB.

Landskrona Flygklubb lyckades med hastighetsrekordslakt under förra veckan. Det började med två världsrekord för Ultralätta motorflygplan, på samma flygning gjorda av Niklas Anderberg, grundare/VD, och Fredrik Lanz, testpilot på BLACKWING:

• 413,3 km/t på 15 km sträcka.
  • 398,2 km/t på en 50 km sluten bana

Det var en ren rekordslakt av BLACKWING det gamla rekordet på den slutna banan på 50 km slogs överlägset. BLACKWING hade en medelhastighet på 398,2 km/t vilket är närmare 20 km/t snabbare än det tidigare rekordet. Flygplanet som användes var svensktillverkade BLACKWINGS, en BW635RG med en Rotax 915iS.

För att kunna flyga så här fort så flyger man högt då det är tunnare luft, rekordet genomfördes på 5700 m och piloterna använde syrgas.
– Flygningen var spännande, men autopiloten gjorde det mesta av jobbet. Vid svängen för den 50 km slutna slingan nådde vi nästan 440 km/t innan vi kom tillbaka på rätt spår. Detta fick upp pulsen, berättar Niklas Anderberg.

Rekorden skall nu granskas av det internationella flygsportförbundet FAI innan de officiellt godkänns. I april 2020 satte Niklas och Fredrik samma världsrekord, men de slogs senare av italienaren Alberto Rodolfo Porto under 2021.

– Vi skulle bli förvånade om inte Alberto inom kort kommer att försöka slå våra rekord, erkänner Niklas.

Gunilla följer upp med segelflygrekord

Niklas och Fredrik satte sina rekord måndag den 18 april. Gunilla Lundström-Lindell fullföljde Landskrona Flygklubbs rekordslaktarvecka med att i lördags 23 april sätta svenskt damrekord i hastighet för segelflyg på 10 mil tur och retur. Gunillas rekordhastighet blev 137,98 km/t, det tidigare rekordet sattes 1983 av Boel Svensson i Australien.

Fredrik Lanz och Niklas Anderberg förbereder syrgasen  inför världsrekordförsöken.
Fredrik Lanz och Niklas Anderberg förbereder syrgasen inför världsrekordförsöken.
Fredrik Lanz och Niklas Anderberg förbereder sig inför start.
Hastighetsrekorden gjordes ovanför Skånes Fagerhult, de startade och landade i Landskrona.
Flygbild från världsrekordflygningen.
Det skånetillverkade UL flygplanet BLACKWING modell BW635RG, var det som användes vid världsrekorden.
Gunilla Lundström-Lindell, Landskrona Flygklubb har satt nytt svenskt hastighetsrekord i segelflyg på 10 mil tur och retur, det nya rekordet är 137,98 km/t i medelhastighet.

Vi har drygt 340 medlemsföreningar som har 18 000 personer i sina medlemsregister.

Svenskt medaljregn vid VM i pylon racing – två guld och ett brons!13.7.2022 19:04:38 CEST | Pressmeddelande

– Detta har varit min största dröm i elva år nu, säger Emil Broberg när vi når honom efter att VM-guldet individuellt är säkrat. Det blev ett brons då hans pappa Gunnar tog hem bronset, tillsammans med Simon Nyholm säkrade de tre VM-guldet i lag. – Jag tror att ihållighet och tålamod har lett mig till första platsen, samt ett otroligt bra samarbete med min pappa som mekaniker/caller.