Landslagen spelar i sorgband

När handbollens damlandslag i morgon möter Ryssland kommer samtliga svenska spelare att bära sorgband för att hedra bortgångne Anders Nissen. Detsamma gäller herrlandslaget i mötet med Danmark den 12 juli.

För en månad avled Svenska Handbollslandslaget AB:s ordförande Anders Nissen i sviterna av covid-19 och försatte Handbollssverige i stor sorg. Han var inte bara en framgångsrik börs-vd på Pandox, utan för de handbollsintresserade känd som en väldigt engagerad föreningsmänniska och ledare.

Anders Nissen berörde många med sin ödmjukhet, målmedvetenhet, entusiasm, humor och glädje och tog med sig erfarenheterna och det kommersiella tänket från näringslivet in i handbollen och arbetet med att stärka svensk handbolls varumärke och position. Han skämtade ofta om att arbetet som vd på ett av Europas största hotellfastighetsbolag i själva verket var hans reservplan eftersom han inte blev landslagsspelare i handboll.

För att visa tacksamhet och uppskattning för det fantastiska arbete han i decennier utförde för svensk handbolls bästa, kommer Anders Nissen att hedras när damlandslaget möter Ryssland i nederländska ’s-Hertogenbosch i morgon (matchen spelas 14.00 och sänds på Kanal 5) samt när herrarna ställs mot Danmark i en VM-finalrepris i Hillerød den 12 juli.

Samtliga svenska spelare kommer under matcherna att bära sorgband, något som sker i samråd med hans familj som uttrycker att de inte skulle kunna tänka sig något finare sätt att hedra honom.

– Även om vi som spelare inte träffade honom så ofta har vi alltid fått höra om hans engagemang och kärlek för handbollen och vi hade nog inte varit där vi är i dag inom svensk handboll utan honom. Det är med stolthet och med våra tankar hos hans familj och nära som vi kommer att bära sorgbanden när vi möter Ryssland i morgon, säger damlandslagets lagkapten Carin Strömberg.

Till Anders Nissens minne bildas för närvarande en stiftelse med syftet att främja utvecklingen av svensk handboll.