Landslagsback ansluter — Maja Nylén Persson klar för tre år i Brynäs IF

Maja Nylén Persson är klar för Brynäs IF. Den 18-åriga landslagsbacken har skrivit på ett treårskontrakt. — Brynäs vill hjälpa svensk damhockey och det ser jag som jättepositivt, säger hon.

Maja Nylén Persson

Maja Nylén Persson är bara 18 år.

Trots det har hon varit landslagsspelare på seniornivå i tre säsonger.

Hon har spelat ett OS och två VM-turneringar.

Nästa säsong kommer hon spela i Brynäs IF.

Hon har skrivit på ett treårskontrakt som håller henne i klubben över säsongen 2021/22.

— Maja är ett av de största namnen inom svensk hockeys framtid. Hon är bara 18 år men är redan en av Sveriges bästa spelare. Det är oerhört roligt att hon har valt att komma till oss i Brynäs och det är ett bevis på att det arbete vi gör syns där ute, säger sportdirektör Andreas Dackell och fortsätter:

— Att hon väljer att skriva tre år här bevisar att hon verkligen tror på den satsningen som vi gör. Vi vill ge Maja och andra unga svenska tjejer en miljö där de kan utvecklas. Det ska bli mycket spännande att få se henne i Den rena dräkten de tre kommande säsongerna.

Nylén Persson kommer från Avesta och har Skogsbo som moderklubb. De fem senaste säsongerna har hon spelat i Leksand och 18-åringen har redan hunnit med att göra 151 matcher i SDHL. På de matcherna har hon dessutom producerat 67 (21+46) poäng från sin backplats.

— Jag kom till Leksand tidigt och har trivts väldigt bra under mina fem år där. Men jag känner att jag vill ta ett nytt kliv både som spelare och person. Jag har varit i kontakt med många klubbar men det är skönt att jag har tagit det här beslutet nu. Nu kan jag börja fokusera på det nya. Jag tror att det kommer bli jättebra. Det känns väldigt spännande och jag ser fram emot nästa säsong, säger Nylén Persson.

Varför föll ditt val på Brynäs?

— Brynäs vill hjälpa svensk damhockey och det ser jag som jättepositivt. Jag har varit och hälsat på och fått ett gott intryck av föreningen, framtidsplanerna för klubben och organisationen kring damlaget. Det är väldigt seriösa människor som jobbar kring laget och man har inlett en ordentlig satsning.

Den gångna säsongen slutade Nylén Persson på tionde plats i backarnas poängliga i SDHL. I powerplay delar hon tredjeplatsen för flest mål gjorda bland backar, där hon är bäst bland svenska spelare. I VM spelade hon i Sveriges första backpar.

— Jag har spelat med Maja i landslaget i tre säsonger och trots hennes unga ålder känns hon som en av de mest rutinerade spelarna där. Hon är superprofessionell både på och utanför isen och kommer passa perfekt hos oss i Brynäs. Jag ser fram emot att jobba med henne på nära håll och jag tror både våra unga och äldre spelare kommer kunna lära oss mycket av henne, säger Erika Grahm, damansvarig.

— Maja är fortfarande ung men har spelat i SDHL och landslaget i många år. Hon vet vad som krävs för att hålla sig på högsta nivå och den inställningen tar hon med sig hit. Jag ser verkligen fram emot att se henne i Brynäströjan, säger Dackell.

Maja Nylén Persson

Monitor ERP System ny arenapartner till Brynäs IF – skriver femårsavtal20.9.2019 10:08:10 CESTPressmeddelande