Landslagsback klar för Brynäs IF — Johanna Olofsson skriver ettårskontrakt

Johanna Olofsson har gjort 160 landskamper för Sverige. Nu tar hon med sig sin rutin till Brynäs IF — backen har skrivit på för en säsong. — Brynäs ligger i framkant i svensk damhockey, säger 27-åringen.

Johanna Olofsson är klar för Brynäs IF.

160 landskamper.

Topp tre spelare för Sverige i VM 2018/19.

324 matcher i SDHL, med 134 (43+91) poäng.

SM-guld 2012.

Utsedd till Årets damspelare i svensk hockey 2013.

Johanna Olofsson tar med sig sitt hockeykunnande och sin långa meritlista till Brynäs IF. Landslagsbacken har skrivit på för ett år, över säsongen 2019/20.

— Det känns oerhört bra. Johanna är en ruggigt stabil landslagsback, en defensiv pjäs som är svår att flytta på och det är kanon att vi får in hennes erfarenhet när vi har många yngre backar. Hon är en rutinerad ledare med många landskamper och det kommer bli en perfekt situation för våra yngre spelare att få spela i samma lag som Johanna och ta lärdom av henne, säger Andreas Dackell, sportdirektör.

Brynäs har nu sju backar under kontrakt.

— För en tid sen saknade vi backar och nu sitter vi här idag med en väldigt spännande backbesättning. Vi hade Maja Nylén Persson som är den mest lovande backen i Sverige och flera andra talangfulla spelare och nu får vi in en rutinerad ledare som kan visa vägen, säger ”Dacke”.

Nylén Persson och Olofsson utgjorde tillsammans Sveriges första backpar i VM.

— Brynäs har något spännande på gång och jag skulle säga att de just nu ligger i framkant i svensk damhockey. Det blir en nytändning att komma till en ny klubb och blir roligt att vara med på en resa igen, säger Olofsson, som fram till nu spelat hela sin seniorkarriär i Modo.

— Förra säsongen var en av de roligaste jag har spelat. Jag hittade glädjen till hockeyn igen och det syntes nog i mitt spel. I grunden är jag defensiv i mitt spel men förra säsongen kändes det som att jag trivdes med pucken mer.

I Brynäs får Olofsson flera av sina tidigare lagkamrater och landslagskollegor, som exempelvis Erika Grahm, Michela Cava och Maja Nylén Persson.

— Jag tycker att Brynäs har fått ihop en bra blandning av yngre, äldre och utländska spelare. Det ska bli kul att se hur gruppen kan formas och se hur långt vi kan ta oss.

Johanna Olofsson är klar för Brynäs IF.

Brynäs IF går för hjärnforskningen - i premiärmarsch för sportens framtid1.7.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

Hjärnskakningar är det kanske största hotet mot vår sports framtid. I vår strävan mot en mer hållbar hockey dedikerar vi hemmapremiären 19/20 till att belysa och uppmärksamma frågan. Därför bjuder vi nu in till en stor premiärmarsch den 21 september – där vi laddar upp för matchen mot Färjestad samtidigt som vi går för hjärnforskningen tillsammans med insamlingsfonden Bissen Brainwalk.