Landslagsdansare till EM i Tiodans

På lördag tävlar flerfaldiga Svenska Mästare Tiodansare i Polen.

Benjamin Jonsson och Amalie Hindsgaul är svenska mästare i grenarna Standard, Latin och Tiodans. Tre svenska mästerskapstitlar från 2021. De tävlar i åldersgruppen youth och det är med en framgångsrik danskarriär, som de nästa år kliver upp i åldersgruppen adult.

Amalie började dansa vid 3 års ålder och Benjamin vid 4. År 2016 började de tävla tillsammans har sedan dess deltagit i mer än 140 turneringar runt om i Europa. Det innebär ett snitt på två turneringar per månad.

Meritlistan inkluderar många guldmedaljer, utöver de andra medaljplatserna:

Guld – Universal Championship, italien
Guld x 3 – SM 2021
Guld – Swiss Open
Guld – French Riviera Cup

Amalie och Benjamin är förberedda inför tävlingen.
- Vi förväntar oss att satsa allt och dansa det bästa vi har dansat! säger Amalie.

Landslaget i Tiodans coachas av Björn Pemer och Katja Lujan Engelholm, som precis avslutat säsongen i Let´s Dance, som vinnare med Eric Saade. Nyutnämnde landslagskapten Jura Borowski, ska nu axla rollen för landslaget vidare utveckling.