Landslagsutmaningen: Se blågult live i helgen

I brist på internationella mästerskap lanserar Svensk Friidrott istället Landslagsutmaningen, som avgörs i Söderhamn på lördag. En tävling där de svenska J22-, J19- och J17-landslagen gör upp om segern. Stjärnor som Wictor Petersson, Tilde Johansson och Bianca Salming finns med i lagen.

Kampen kommer till viss del påminna om Finnkampssystemet där poängfördelningen är 7-5-4-3-2-1 per gren. Men till skillnad från Finnkampen kommer landslagen att tävla i mixade flick- och pojklag. För att jämna ut matchen kommer häckar och andra redskap anpassas till åldersklassen, d.v.s. de mått och vikter som de normalt tävlar i (M22 har 106.7 cm på häcken, P19 100 och P17 91.4 t.ex.).

- Jag ser otroligt mycket fram emot helgens tävling. Detta koncept, där våra egna landslag möts inbördes, känns så klart prestigefyllt. Men även om tävlingen kommer att ge fina förutsättningar till bra resultat så är nog det bästa ändå att vi får samlas som lag och prestera tillsammans, säger Karin Olsson Westergren, landslagsledare för J19-laget.

Landslagsutmaningen sänds live på Friidrottskanalen.se 10:00-16:30.
Tidsprogram och trupper

För ackreditering, vänd er till kommunikationsansvarig Hillevi Thor, 072-559 17 78.
Deadline för ackreditering: I morgon, fredag, 09:00.
Pressförfrågningar på plats i Söderhamn hanteras av Jenny Ahlin, +46 736 51 18 82

Lag-SM i kväll på Slottskogsvallen - live i SVT

På torsdagskvällen avgörs lag-SM på Slottskogsvallen i Göteborg. Fem manliga och sex kvinnliga lag gör upp om bästa förening (Hammarby IF har lämnat återbud på herrsidan). Daniel Ståhl (Spårvägen), Simon Pettersson (Hässelby), Khaddi Sagnia (Ullevi) och Angelica Bengtsson (Hässelby) finns med i startlistorna.

Spårvägen är regerande mästare på damsidan, medan Ullevi vann senast på herrsidan.

Ni ser lag-SM-finalen live i SVT1 16:00-18:00 och SVT2 18:00-20:00 (16:00-20:00 i Play)
Tidsprogram
Startlistor
Liveresultat