Landsomfattande demonstrationer i Kuba väntas i eftermiddag

I eftermiddag planerar kubanska demokratiaktivister i nätverket Archipiélago (Skärgård) demonstrationer över hela Kuba. Det är en fortsättning på demonstrationerna den 11 juli i somras, när tiotusentals kubaner i över 40 städer demonstrerade för frihet. Redan under helgen gick kubanska myndigheter hårt mot demokratiaktivister runt om i landet. Bara under lördagen hotades eller greps minst 53 människorättsförsvarare. Yunior Garcia som lett Archipiélagos förberedelser fick sin lägenhet omringad av säkerhetspolisen. Civil Rights Defenders följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare i Kuba.

Demonstranterna har fyra centrala krav mot regeringen:

• Frihet för de politiska fångarna
  • Våldet från myndigheterna måste upphöra
  • Mänskliga rättigheter måste respekteras
  • Problemen på Kuba måste lösas med demokratiska och fredliga medel

Demonstranterna kommer att bära minst ett vitt plagg under manifestationerna, och hänga upp vita lakan från fönstren i sina hus. Manifestationerna är en fortsättning på de omfattande protesterna i juli – de största på många decennier - då minst 1200 demonstranter greps. Av dessa är fler än 600 fortfarande gripna. I princip alla centrala personer i demokratirörelsen har sedan i juli gripits, hotats, misshandlats av säkerhetspoliser, utsatts för hatkampanjer eller placerats i husarrest.

Kontakta oss

Civil Rights Defenders samarbetar sedan 2014 med flera grupper i den kubanska demokratirörelsen. Vi följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare verksamma i Kuba.

Vår Latinamerikachef Erik Jennische finns även tillgänglig för att berätta mer om bakgrunden till demonstrationerna.

Presskontakt: +46 (0)76 576 27 62 / press@crd.org

Erik Jennische: +46 (0)70 781 81 45

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tidigare intervjuer med Erik Jennische om protesterna i juli:

Sveriges Radio: https://sverigesradio.se/artikel/konstnarer-leder-de-storsta-protesterna-pa-over-60-ar

SvD: https://www.svd.se/sa-startade-de-storsta-protesterna-i-landets-historia

Civil Rights Defenders i nytt samarbete med Microsoft – vill stärka människorättsaktivisters digitala säkerhet8.6.2022 15:25:21 CEST | Pressmeddelande

Digitaliseringen har demokratiserat tillgången till fri information i hela världen. Samtidigt ökar cyberhoten och desinformation, vilket gör det allt svårare för människorättsaktivister att utföra sina arbeten i säkerhet. För att stärka arbetet för mänskliga rättigheter runtom i världen ingår nu Civil Rights Defenders och Microsoft ett långsiktigt samarbete. Målet är att öka kompetensen kring cybersäkerhet hos människorättsaktivister.