Landsomfattande demonstrationer i Kuba väntas i eftermiddag

I eftermiddag planerar kubanska demokratiaktivister i nätverket Archipiélago (Skärgård) demonstrationer över hela Kuba. Det är en fortsättning på demonstrationerna den 11 juli i somras, när tiotusentals kubaner i över 40 städer demonstrerade för frihet. Redan under helgen gick kubanska myndigheter hårt mot demokratiaktivister runt om i landet. Bara under lördagen hotades eller greps minst 53 människorättsförsvarare. Yunior Garcia som lett Archipiélagos förberedelser fick sin lägenhet omringad av säkerhetspolisen. Civil Rights Defenders följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare i Kuba.

Demonstranterna har fyra centrala krav mot regeringen:

• Frihet för de politiska fångarna
  • Våldet från myndigheterna måste upphöra
  • Mänskliga rättigheter måste respekteras
  • Problemen på Kuba måste lösas med demokratiska och fredliga medel

Demonstranterna kommer att bära minst ett vitt plagg under manifestationerna, och hänga upp vita lakan från fönstren i sina hus. Manifestationerna är en fortsättning på de omfattande protesterna i juli – de största på många decennier - då minst 1200 demonstranter greps. Av dessa är fler än 600 fortfarande gripna. I princip alla centrala personer i demokratirörelsen har sedan i juli gripits, hotats, misshandlats av säkerhetspoliser, utsatts för hatkampanjer eller placerats i husarrest.

Kontakta oss

Civil Rights Defenders samarbetar sedan 2014 med flera grupper i den kubanska demokratirörelsen. Vi följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare verksamma i Kuba.

Vår Latinamerikachef Erik Jennische finns även tillgänglig för att berätta mer om bakgrunden till demonstrationerna.

Presskontakt: +46 (0)76 576 27 62 / press@crd.org

Erik Jennische: +46 (0)70 781 81 45

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tidigare intervjuer med Erik Jennische om protesterna i juli:

Sveriges Radio: https://sverigesradio.se/artikel/konstnarer-leder-de-storsta-protesterna-pa-over-60-ar

SvD: https://www.svd.se/sa-startade-de-storsta-protesterna-i-landets-historia

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera