Tidningsutgivarna

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökar med 43 procent

Dela
Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med drygt 43 procent under årets tredje kvartal, jämfört med motsvarande period i fjol. Det är den största tillväxt under ett enskilt kvartal som medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige noterat sedan hösten 2014. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

- Sammantaget så utvecklades reklaminvesteringarna i digitala nyhetsmedier positivt under tredje kvartalet. Några av skälen till det är annonseringen inför höstens val och fotbolls-VM i Ryssland. Men också det skarpa nyhetsläget i samband med sommarens allvarliga skogsbränder, säger Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

TU – Medier i Sverige mäter dagspressens annonsintäkter från både tryckta och digitala kanaler. Och statistiken för årets tredje kvartal visar att morgonpressens sammanlagda annonsintäkter från de digitala kanalerna ökade med över 19 procent, jämfört med samma period i fjol. Huvudorsaken till ökningen var landsortspressens kraftiga tillväxt med drygt 43 procent. Storstadspressens – det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö – digitala annonsintäkter låg i det närmaste stilla med en mild minskning om mindre än två procent. Här noterar aktörer att den nya dataskyddsförordningen GDPR påverkat den digital annonsförsäljningen negativt. 

Totalt sett så investerade annonsörerna 229 miljoner kronor i morgonpressens digitala kanaler under tredje kvartalet. Och räknas de digitala annonsinvesteringarna för årets tre första kvartal ihop så uppgår dessa till 636 miljoner kronor. Det är en ökning med nästan 7 procent, jämfört med motsvarande period 2017.

Morgonpressen har även betydande annonsintäkter från de tryckta tidningarna. Enligt TU:s statistik uppgick dessa under tredje kvartalet till cirka 613 miljoner kronor. Det är en minskning med 13 procent, jämfört med samma period i fjol. För storstadspressens del minskade de tryckta annonsintäkterna med 6 procent, medan landsortspressens minskade med knappt 16 procent.

MORGONPRESSENS DIGITALA ANNONSINTÄKTER TREDJE KVARTALET 2018

 Digitala annonsintäkter Q3 2018 Utv. Ack. 2018 Utv.
  Mnkr % Mnkr %
Storstadspress 99 -1,9 296 -7,4
Landsortspress 129 43,4 340 23,6
Morgonpress, totalt 229 19,4 636 6,9

Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. TU:s annonsbarometer görs i samarbete med organisationens medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och redovisar morgonpressens digitala annonsintäkter netto, jämförbara titlar (89 i print och 70 digitalt).






 

 

Kontakter

Länkar

Om

Tidningsutgivarna
Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)
111 34 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye