Landsortspressens digitala annonsintäkter ökar med 43 procent
- Sammantaget så utvecklades reklaminvesteringarna i digitala nyhetsmedier positivt under tredje kvartalet. Några av skälen till det är annonseringen inför höstens val och fotbolls-VM i Ryssland. Men också det skarpa nyhetsläget i samband med sommarens allvarliga skogsbränder, säger Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.
TU – Medier i Sverige mäter dagspressens annonsintäkter från både tryckta och digitala kanaler. Och statistiken för årets tredje kvartal visar att morgonpressens sammanlagda annonsintäkter från de digitala kanalerna ökade med över 19 procent, jämfört med samma period i fjol. Huvudorsaken till ökningen var landsortspressens kraftiga tillväxt med drygt 43 procent. Storstadspressens – det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö – digitala annonsintäkter låg i det närmaste stilla med en mild minskning om mindre än två procent. Här noterar aktörer att den nya dataskyddsförordningen GDPR påverkat den digital annonsförsäljningen negativt.
Totalt sett så investerade annonsörerna 229 miljoner kronor i morgonpressens digitala kanaler under tredje kvartalet. Och räknas de digitala annonsinvesteringarna för årets tre första kvartal ihop så uppgår dessa till 636 miljoner kronor. Det är en ökning med nästan 7 procent, jämfört med motsvarande period 2017.
Morgonpressen har även betydande annonsintäkter från de tryckta tidningarna. Enligt TU:s statistik uppgick dessa under tredje kvartalet till cirka 613 miljoner kronor. Det är en minskning med 13 procent, jämfört med samma period i fjol. För storstadspressens del minskade de tryckta annonsintäkterna med 6 procent, medan landsortspressens minskade med knappt 16 procent.
MORGONPRESSENS DIGITALA ANNONSINTÄKTER TREDJE KVARTALET 2018
Digitala annonsintäkter | Q3 2018 | Utv. | Ack. 2018 | Utv. |
Mnkr | % | Mnkr | % | |
Storstadspress | 99 | -1,9 | 296 | -7,4 |
Landsortspress | 129 | 43,4 | 340 | 23,6 |
Morgonpress, totalt | 229 | 19,4 | 636 | 6,9 |
Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. TU:s annonsbarometer görs i samarbete med organisationens medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och redovisar morgonpressens digitala annonsintäkter netto, jämförbara titlar (89 i print och 70 digitalt).
Kontakter
Tobias LindbergChefsanalytiker
Tel:076-527 46 40tobias.lindberg@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
De kan vinna Årets Dagstidning 20248.2.2024 10:01:22 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum