Landstingstoppar: Regionreformen spricker!

De mest berörda tror inte längre på en regionreform. Ledande landstings- och regionpolitiker misströstar – och en majoritet vill själva inte ha storregioner, visar Dagens Samhälles enkät.

I morgon torsdag träffar civilminister Ardalan Shekarabi (S) delar av oppositionen för nya förhandlingar om en regionreform.

Dagens Samhälle har vänt sig till de mest berörda politikerna för en snabb pejling av hur de ser på läget: toppolitikerna i majoritet och opposition i alla landsting/regioner. 37 av 42 har svarat.

De följer i hög grad partilinjen i regionfrågan. Socialdemokraterna vill ha en reform, moderaterna vill inte. Men undantag finns. Och i de samlade svaren finns en påtaglig pessimism.

Vill man ha storregioner, enligt de förslag som presenterats? Nej, säger 51 procent i Dagens Samhälles enkät. Ja, säger 46 procent.

Tror man att det blir en regionreform den här gången? Nej, säger 54 procent. Ja, säger 26 procent. Övriga är
osäkra.

– Vi behöver inte mer stordrift, det är inte lösningen på framtidens problem, säger Fredrik Larsson (M), landstingsstyrelsens ordförande i Värmland, som vill samarbeta med bland annat Osloregionen.

– Vi behöver mer jämlika förutsättningar i Sverige och det får vi med större regioner, säger Börje Wennberg (S), landstingsstyrelsens ordförande i Uppsala län.

I en kommentar till Dagens Samhälle säger SKL:s ordförande Lena Micko (S) att det är olyckligt att partipolitiska bedömningar nu verkar styra hanteringen av regionreformen. Hon påminner om den långvariga breda uppslutningen i Sveriges Kommuner och Landsting, och kallar moderaternas krav på folkomröstningar för populism.

Läs hela artikeln via länken nedan.