Långa kötider för studentbostäder trots intensivt arbete – flera behöver byggas för att möta efterfrågan

Snart kommer antagningsbeskeden inför höstens studier och kön för att få en studentbostad i Stockholm är lång. Hos Sveriges största studentbostadsorganisation Stockholms studentbostäder pågår ett intensivt arbete för att så många som möjligt ska få en studentbostad. På sikt behöver Stockholm betydligt fler studentbostäder för att möta efterfrågan.

På torsdag den 9 juli får alla som sökt plats på universitet och högskolor i höst besked om de kommit in. Samtidigt som många får ett glädjande besked ställs också flera inför frågan var de ska bo under studietiden. Den genomsnittliga kötiden för en studentbostad hos Stockholms studentbostäder var i maj sjutton månader. För ett studentrum var kötiden i snitt tolv månader och för en bostad där du inte delar utrymmen såsom kök var kötiden två och ett halvt år. I Stockholms studentbostäders bestånd finns över 8000 bostäder och för att se till att så många studentbostäder som möjligt finns att tillgå arbetar Stockholms studentbostäder intensivt med så kallad boprövning. Under boprövningen kontrolleras att hyresgästerna uppfyller kraven som finns för att bo i en studentbostad. Denna process leder till att många bostäder frigörs för höstens studenter. Under juni, juli och augusti kommer Stockholms studentbostäder att förmedla närmare 1100 bostäder.

– Det känns bra att kunna erbjuda över tusen studenter ett hem när de ska börja sina studier i höst, vi arbetar hårt med att se till att det är just studenter som bor i våra bostäder genom boprövningen. Studenter behövs för att utveckla Stockholm som kunskapsstad och även om vi gör vad vi kan med de bostäder vi har så behöver staden på sikt fler studentbostäder, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Många studentbostäder byggs men fler behövs
Under sommaren är det inflyttning för den första etappen av de totalt 800 studentbostäderna som byggs på Lappkärrsberget och Stockholms studentbostäder har påbörjat produktionen för 166 nya bostäder i Björkhagen. Projekt är också på gång vid området Jerum vid Gärdet och vid Fyrtalet och Forum i centrala Stockholm.

– Vi har ju byggt studentbostäder i över 60 år och fortsätter nu med flera nya projekt vilket är kul men vi vill bygga mer eftersom att det verkligen behövs, inte minst nu när regeringen satsar på 12 000 fler utbildningsplatser i landet bara i år, säger Ingrid.

Studenter mår allt sämre psykiskt – lopp arrangeras för att vända trenden29.9.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Studenter är en grupp som är överrepresenterade vad gäller psykisk ohälsa och coronapandemin har gjort problemet ännu större. För att bidra till att vända den negativa trenden arrangerar Stockholms studentbostäder tillsammans med några av de största studentkårerna loppet Students moving 4 health där de samlat in över 100 000 kronor som ska användas till att hjälpa studenter som mår dåligt.

Studenterna har fått säga sitt om de nya studentbostäderna i Björkhagen25.8.2020 09:35:39 CESTPressmeddelande

Under måndagen var det projektinvigning för de 166 nya studentbostäderna som byggs i Björkhagen utanför Stockholm. Inför bygget genomförde Stockholms studentbostäder tillsammans med branschorganisationen Studentbostadsföretagen och arkitektbyrån White en stor undersökning kring hur studenter vill bo, och en del av studenternas svar ligger som grund till hur bostäderna kommer att byggas.

Studenter bjuds på konsert – popartisten Catharina spelar live på innergårdar5.5.2020 07:45:00 CESTPressmeddelande

När universitet och högskolor är stängda är många studenter hemma och pluggar. För att ge extra energi till studenterna bjuder Stockholms studentbostäder sina hyresgäster på konsert när popartisten och studenten från Kungliga Musikhögskolan Catharina spelar på tre olika innergårdar under torsdagen. Konserterna kan ses från studenternas hem och personal på plats garanterar att inte fler än 50 personer samlas.