Porsche

Längre räckvidd för Cayenne E-Hybrid-modellerna från Porsche

Dela
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé med upp till 30% längre räckvidd på el.
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé med upp till 30% längre räckvidd på el.

Porsche har utökat räckvidden för samtliga Cayenne-modeller med laddhybridteknik. Högspänningsbatteriets bruttokapacitet har höjts till 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh, vilket innebär upp till 30% längre räckvidd på el. Mätt med WLTP EAER City kan Cayenne E-Hybrid nu köra utsläppsfritt upp till 48 km och Turbo S E-Hybrid upp till 42 km.

I samtliga laddhybridversioner av Cayenne sitter en elmotor integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Elmotorn utvecklar 100 kW (136 hk) och ett vridmoment på 400 Nm, och topphastigheten vid ren eldrift ligger på 135 km/h. Behövs mer kraft, eller om föraren kopplar in körläge Sport eller Sport Plus, aktiveras förbränningsmotorn. I Cayenne E-Hybrid-modellerna handlar det om en 3.0-liters V6 turbomotor på 340 hk (250 kW), med en systemeffekt på 462 hk (340 kW). Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellerna är bestyckade med en 4.0-liters V8 biturbomotor på 550 hk (404 kW), med en systemeffekt på 680 hk (500 kW).

Optimerade körlägen för lägre förbrukning

Körlägena i det standardmonterad Sport Chrono-paketet har optimerats för att öka prestandan och sänka förbrukningen. Läget ”E-Charge”, i vilket förbränningsmotorn laddar batteriet via s.k. load point shifting, är nu knutet till en justerad laddningsstrategi: Målvärdet för batteriets laddning har sänkts från 100 till 80%. Detta eftersom, precis som i en mobiltelefon, batteriet laddas mycket långsammare och mer ineffektivt när batteriets laddningsnivå är 80% eller högre. Denna laddningsstrategi gör det också möjligt att säkra att det alltid finns maximal regenereringskraft att tillgå, vilket gör att E-Charge-läget nu är ännu effektivare än tidigare. I de prestandabetonade lägena Sport och Sport Plus laddas batteriet alltid upp till en viss miniminivå för att kunna tillhandahålla tillräcklig boost vid sportig körning. Laddningen har effektiviserats och sker vid en högre konstant laddningseffekt – för Cayenne Turbo S E-Hybrid i Sport Plus-läge ligger den till exempel på ett genomsnitt om 12 kW.

Intelligent laddning med Porsche Mobile Charger Connect

De flesta laddar sin bil hemma, så ett vanligt hushållsuttag eller industriuttag räcker för att ladda alla laddhybrider från Porsche. Beroende på modell kan en laddningseffekt på upp till 7,2 kW uppnås med Porsche Mobile Charger Connect. Med en Mode 3-laddkabel är det också möjligt att ladda högspänningsbatteriet vid publika laddstationer. Mobile Charger Connect erbjuder flera intelligenta laddningsfunktioner: En timer ser till att bilen är laddad och klar vid tiden för avfärd. Förutom en fördefinierad laddningsnivå, kan man även välja olika klimatkontrollsinställningar. Olika laddningsprofiler optimerar laddningsprocessen efter behov – föraren kan t.ex. ställa in önskad tid som laddningen ska starta på utifrån geografisk position eller schemalägga laddningen till tidpunkter då elpriset är lägre. Alla funktioner kan smidigt styras via appen Porsche Connect.

De nya Cayenne E-Hybrid-modellerna går att beställa från och med nu. Priserna i Sverige börjar på 985 000 kronor för Cayenne E-Hybrid, medan Cayenne E-Hybrid Coupé kostar från 1 030 000 kronor. Cayenne Turbo S E-Hybrid kostar från 1 850 000 kronor, medan Cayenne Turbo S E-Hybrid kostar från 1 890 000 kronor.

Mer information samt film- och bildmaterial finner du i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

 

Cayenne E-Hybrid: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.7 – 3.1 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 83 – 71 g/km

Cayenne E-Hybrid Coupé: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.7 – 3.2 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 85 – 73 g/km

Cayenne Turbo S E-Hybrid: bränsleförbrukning vid blandad körning 4.1 – 3.8 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 92 – 86 g/km

Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: bränsleförbrukning vid blandad körning 4.1 – 3.8 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 92 – 86 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2-utsläpp är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé med upp till 30% längre räckvidd på el.
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé med upp till 30% längre räckvidd på el.
Ladda ned bild
"e-hybrid"-logo med konturer i Acid Green på Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
"e-hybrid"-logo med konturer i Acid Green på Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Helelektriska Porsche Taycan driftar in i Guinness rekordbok24.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche Taycan har registrerats i Guinness rekordbok, Guinness World Records™, för världsrekord i drifting med eldriven bil. Världsrekordet sattes på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chefsinstruktören på det nya upplevelsecentret, Dennis Retera, körde 210 varv på den 200 meter långa driftingcirkeln utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Efter 55 minuter hade driftingexperten tillryggalagt totalt 42,171 kilometer. I och med att ha avverkat maratondistansen säkrade Retera världsrekordet för längsta kontinuerliga drifting med en eldriven bil. Genomsnittshastigheten blev 46 km/tim. Rekordet slogs med en bakhjulsdriven version av Taycan, som redan börjat säljas i Kina. - När stabilitetsprogrammen slagits av är det extremt lätt att drifta med den eldrivna Porsche Taycan, särskilt den här versionen som är bakhjulsdriven, säger Dennis Retera. - Det finns alltid tillräckligt med kraft. Den låga tyngdpunkten och den långa hjulbasen garanterar s

Porsche lanserar nya Panamera-modeller med upp till 700 hk20.10.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar Panamera-serien med en toppmodell med 514kW (700hk) och ett vridmoment på 870 Nm. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla varianten i den helt förnyade produktlinjen. I den kombineras en 420 kW (571 hk) stark fyra-liters biturbo-V8 med en elmotor på 100 kW (136 hk). Räckvidden med eldrift har ökats med upp till 30 procent tack vare ett nytt batteri på 17,9 kWh och optimerade körinställningar. Detsamma gäller nya Panamera 4 E-Hybrid där elmotorn liksom tidigare kompletteras med en 2,9 liters biturbo-V6, vilket ger en systemeffekt på 340 kW (462 hk). Slutligen finns Panamera 4S som utvecklar 324 kW (440 hk), som också drar nytta av den senaste modellens alla optimerade förbättringar när det gäller chassi, design, utrustning och infotainment Laddhybridtrio med förbättrad eldrift Tillsammans med den nyligen presenterade Panamera 4S E-Hybrid med en systemeffekt på 412 kW (560 hk), erbjuder Porsche nu för första gången tre versioner av Panamera som laddhybri

Toppmodellerna av Porsche 718 nu med PDK dubbelkopplingsväxellåda8.9.2020 07:18:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-modellerna med 4.0-liters sexcylindriga boxermotorer kan från och med nu också beställas med Porsches sjustegade dubbelkopplingsväxellåda (Porsche Doppelkupplung - PDK). Såväl 718 GTS 4.0-varianterna - Boxster och Cayman – som toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4, är nu tillgängliga med automatiska växellådor. PDK-lådan växlar utan avbrott under acceleration, vilket gör växlingarna bekvämare och ger bättre accelerationstider. Jämfört med 718-modellerna med manuella växellådor accelererar GT-modellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med 309 kW (420 hk), från 0 – 100 km/tim en halv sekund snabbare, på 3,9 sekunder. De når 200 km/tim på 13,4 sekunder (0,4 sekunder snabbare). 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 båda med 294 kW (400 hk) förbättrar också tiden från 0 – 100 km/tim med en halv sekund, till 4,0 sekunder och når sedan 200 km/tim på 13,7 sekunder (0,4 sekunder snabbare än modellerna med manuella växellådor). I 718 GTS 4.0-modellerna anpassar Sport Chrono

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum