Långsiktigt tänk för hälso- och sjukvården saknas i Budget 2021

Naturvetarna har länge efterlyst en större satsning på hälso- och sjukvården, istället för enstaka punktinsatser. I regeringens budget för 2021 saknas dock medel för tillräcklig kompetensutveckling samt fortsatt digitalisering av vården.

En samlad satsning sker nu med 4 miljarder kronor. Men det är mot bakgrund av Coronapandemin och den vård som skjutits upp.

-          Framöver måste man ta ett helhetsgrepp och säkerställa att det finns nationella medel för kompetens- och karriärutveckling samt möjlighet att ägna sig åt klinisk forskning för alla medarbetare inom hälso- och sjukvården. Det krävs för att sektorn på sikt ska kunna erbjuda konkurrenskraftiga arbetsvillkor på bred front och för att verksamheterna ska utvecklas, säger Per Klingbjer förbundsdirektör Naturvetarna.

Att cancervården stärks, genom en ökning med 100 miljoner kronor per år under 2021-2023, är positivt, liksom att 2 miljarder kronor avsätts för fortsatt testning och smittspårning.

-          Många av förbundets medlemmar inom diagnostiken och rehabilitering har slitit hårt under coronapandemin. Att det nu tillskjuts medel till dessa verksamheter är väldigt positivt.

Life science vinnare i budgeten

När det gäller life science tillstyrkte förbundet det utökade FoU-avdraget när det var ute på remiss tidigare i år. Detta, samt den utökade expertskatten från tre till fem år, kommer ha positiva effekter på forskningsintensiva branscher som till exempel life science.

-          Sverige rankar alltid högt i EU:s innovationsindex, vilket är positivt. Men för att vi ska fortsätta hålla den positionen krävs att regeringen hela tiden ligger i framkant och genomför de förslag som bransch- och arbetsmarknadens parter identifierar som bäst lämpade att genomföra.

Risk att digitalisering av vården stannar av

Naturvetarna saknar däremot en satsning för att kunna tillvarata den digitalisering av vården som påbörjats under coronapandemin.

-          Även om medel nu tillskjuts till hälso- och sjukvården hade det varit ett bra tillfälle att understödja den process som redan har påbörjats i att ställa om vården i vissa aspekter. En fara nu är att denna process stannar av, trots att en sådan utveckling har alla möjligheter att öka patientnyttan på kort och lång sikt.