Långt till jämställdhet inom fotboll

Efter år av sekretess har svenska fotbollförbundet offentliggjort ersättningarna för spelarna i dam- respektive herrlandslaget i fotboll. Att offentliggöra ersättningarna för landslagen är ett viktigt steg för att uppnå jämställdhet, men det finns fortfarande mer att göra för mer jämställdhet inom fotbollen.

Unionen - idrottens fackförbund - har länge påtalat och uppmärksammat ojämställdheten inom fotbollen.

Att landslagsersättningen nu offentliggörs är bra.Transparens är viktigt i allt lönekartläggningsarbete med syfte att uppnå jämställdhet.

Men det finns fortfarande mycket att göra för att kvinnliga fotbollsproffs ska kunna leva på sitt yrke och få ihop livet som fotbollsspelare.

År 2019 släppte vi rapporten Ojämn spelplan som visar att nära hälften av kvinnor som spelar fotboll på elitnivå inte kan leva på sin inkomst från fotbollen.

Rapporten finns att ladda ner här: Unionens webbshop (strd.se)