Tyska Turistbyrån

Lansering av DZT-kampanjen ”100 år Bauhaus”

Dela

2019 lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sin världsomspännande kampanj inför 100-årsjubileet av det legendariska Bauhaus i Weimar. Tillsammans med partnern Geschäftsstelle Bauhaus Verbund 2019 samt marketingorganisationer i alla delstater initierar de talrika events i syfte att marknadsföra denna betydande händelse.

Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH
Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH

Bauhausjubileets upplevelsekaraktär understryks av DZT:s olika digitala projekt. Kampanjens landningssida www.germany.travel/bauhaus finns i tysk, engelsk och fransk version och förmedlar kampanjens kärnbudskap. En animerad film tematiserar Bauhausarvets mångfald inom design, arkitektur, konst och hantverk och hänvisar till de centrala Bauhausorterna i Weimar, Dessau och Berlin samt flertalet andra relevanta orter. Ett VR-projekt i form av en digital replika av Walter Gropius legendariska rektorsrum i Weimar kommer att användas på trade- och mediaevents runt om i världen och ger besökarna ett verklighetsnära intryck av Bauhaus. Ett annat jubileumsprojekt som DZT marknadsför internationellt är arkitekturvisningen Grand Tour der Moderne. Här får kulturturister möjlighet att uppleva temat Bauhaus under en självkomponerad reserutt.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), inför lanseringen av kampanjen:

– Bauhausjubileet är ett utmärkt sätt att befästa Tyskland som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Genom att använda oss av digital teknologi och innovativa evenemangsformat understryker vi att Bauhausrörelsens arv är i högsta grad levande i Tyskland.

Redan innan lanseringen gjorde DZT ett tydligt avstamp vid den 2:a Incoming & Brand Summit i Weimar i slutet av oktober där de fick möjlighet att dryfta Bauhaustemat med experter, företrädare för media och influencers.

Ett projekt som DZT använder för att marknadsföra Bauhausjubileet i utvalda marknader är ett 3D-printat Tiny(BAU)haus av återvunnen plast som via innovativ teknologi och materialval för hållbarhetstanken vidare. Ett centralt element är en kvadrat med en golvyta på åtta kvadratmeter. Inuti objektet kan besökarna uppleva Bauhausvärlden med alla sina sinnen. Interaktiva bildinstallationer återger hur resenärer kan uppleva Bauhaus i Tyskland. Tiny(BAU)haus kommer att presenteras för första gången i Rotterdam i februari. Därefter kommer det att användas inom ramen för en korsmedial kampanj vid diverse pressevents och presentationer på andra marknader. Resan kommer att dokumenteras i videor och bloggar under hashtaggen #CelebratingBauhaus.

Vid sidan av Bauhauskampanjen utvecklar DZT både globala och marknadsspecifika marknadsföringskampanjer på de stora trendtemana kultur och natur. Under 2019 ligger fokus för den globala marknadsföringen på turistattraktioner i metropolerna och på landsbygden med kampanjen German Summer Cities. Kampanjen omfattar de fem klustren urban city, romantik, semester vid vatten, sevärdheter samt konst & kultur.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH
Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH
Ladda ned bild

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT uppmärksammar: 30 år efter murens fall och tyska återföreningen23.9.2019 11:12:01 CESTPressmeddelande

30 år efter händelserna år 1989, med den ”fredliga revolutionen” i DDR och öppnandet av gränsen mot Västtyskland, lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med sin premiumpartner HanseMerkur mediakampanjen ”Reselandet Tyskland – 30 år efter murens fall”. Kampanjens medelpunkt är en representativ överblick över turistutbudet i Tyskland som under de senaste 30 åren ständigt har vuxit och stigit i popularitet bland internationella turister.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum