Tyska Turistbyrån

Lansering av DZT-kampanjen ”100 år Bauhaus”

Dela

2019 lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sin världsomspännande kampanj inför 100-årsjubileet av det legendariska Bauhaus i Weimar. Tillsammans med partnern Geschäftsstelle Bauhaus Verbund 2019 samt marketingorganisationer i alla delstater initierar de talrika events i syfte att marknadsföra denna betydande händelse.

Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH
Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH

Bauhausjubileets upplevelsekaraktär understryks av DZT:s olika digitala projekt. Kampanjens landningssida www.germany.travel/bauhaus finns i tysk, engelsk och fransk version och förmedlar kampanjens kärnbudskap. En animerad film tematiserar Bauhausarvets mångfald inom design, arkitektur, konst och hantverk och hänvisar till de centrala Bauhausorterna i Weimar, Dessau och Berlin samt flertalet andra relevanta orter. Ett VR-projekt i form av en digital replika av Walter Gropius legendariska rektorsrum i Weimar kommer att användas på trade- och mediaevents runt om i världen och ger besökarna ett verklighetsnära intryck av Bauhaus. Ett annat jubileumsprojekt som DZT marknadsför internationellt är arkitekturvisningen Grand Tour der Moderne. Här får kulturturister möjlighet att uppleva temat Bauhaus under en självkomponerad reserutt.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), inför lanseringen av kampanjen:

– Bauhausjubileet är ett utmärkt sätt att befästa Tyskland som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Genom att använda oss av digital teknologi och innovativa evenemangsformat understryker vi att Bauhausrörelsens arv är i högsta grad levande i Tyskland.

Redan innan lanseringen gjorde DZT ett tydligt avstamp vid den 2:a Incoming & Brand Summit i Weimar i slutet av oktober där de fick möjlighet att dryfta Bauhaustemat med experter, företrädare för media och influencers.

Ett projekt som DZT använder för att marknadsföra Bauhausjubileet i utvalda marknader är ett 3D-printat Tiny(BAU)haus av återvunnen plast som via innovativ teknologi och materialval för hållbarhetstanken vidare. Ett centralt element är en kvadrat med en golvyta på åtta kvadratmeter. Inuti objektet kan besökarna uppleva Bauhausvärlden med alla sina sinnen. Interaktiva bildinstallationer återger hur resenärer kan uppleva Bauhaus i Tyskland. Tiny(BAU)haus kommer att presenteras för första gången i Rotterdam i februari. Därefter kommer det att användas inom ramen för en korsmedial kampanj vid diverse pressevents och presentationer på andra marknader. Resan kommer att dokumenteras i videor och bloggar under hashtaggen #CelebratingBauhaus.

Vid sidan av Bauhauskampanjen utvecklar DZT både globala och marknadsspecifika marknadsföringskampanjer på de stora trendtemana kultur och natur. Under 2019 ligger fokus för den globala marknadsföringen på turistattraktioner i metropolerna och på landsbygden med kampanjen German Summer Cities. Kampanjen omfattar de fem klustren urban city, romantik, semester vid vatten, sevärdheter samt konst & kultur.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH
Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH
Ladda ned bild

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 20192.11.2018 09:33Pressmeddelande

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet. Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier. Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter. Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH. I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum