Lansering av DZT-kampanjen ”100 år Bauhaus”

2019 lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sin världsomspännande kampanj inför 100-årsjubileet av det legendariska Bauhaus i Weimar. Tillsammans med partnern Geschäftsstelle Bauhaus Verbund 2019 samt marketingorganisationer i alla delstater initierar de talrika events i syfte att marknadsföra denna betydande händelse.

Weimar Bauhaus University, huvudbyggnaden, del av UNESCO-världsarven i Weimar och Dessau. FOTO: Andreas Weise/Thüringer Tourismus GmbH

Bauhausjubileets upplevelsekaraktär understryks av DZT:s olika digitala projekt. Kampanjens landningssida www.germany.travel/bauhaus finns i tysk, engelsk och fransk version och förmedlar kampanjens kärnbudskap. En animerad film tematiserar Bauhausarvets mångfald inom design, arkitektur, konst och hantverk och hänvisar till de centrala Bauhausorterna i Weimar, Dessau och Berlin samt flertalet andra relevanta orter. Ett VR-projekt i form av en digital replika av Walter Gropius legendariska rektorsrum i Weimar kommer att användas på trade- och mediaevents runt om i världen och ger besökarna ett verklighetsnära intryck av Bauhaus. Ett annat jubileumsprojekt som DZT marknadsför internationellt är arkitekturvisningen Grand Tour der Moderne. Här får kulturturister möjlighet att uppleva temat Bauhaus under en självkomponerad reserutt.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), inför lanseringen av kampanjen:

– Bauhausjubileet är ett utmärkt sätt att befästa Tyskland som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Genom att använda oss av digital teknologi och innovativa evenemangsformat understryker vi att Bauhausrörelsens arv är i högsta grad levande i Tyskland.

Redan innan lanseringen gjorde DZT ett tydligt avstamp vid den 2:a Incoming & Brand Summit i Weimar i slutet av oktober där de fick möjlighet att dryfta Bauhaustemat med experter, företrädare för media och influencers.

Ett projekt som DZT använder för att marknadsföra Bauhausjubileet i utvalda marknader är ett 3D-printat Tiny(BAU)haus av återvunnen plast som via innovativ teknologi och materialval för hållbarhetstanken vidare. Ett centralt element är en kvadrat med en golvyta på åtta kvadratmeter. Inuti objektet kan besökarna uppleva Bauhausvärlden med alla sina sinnen. Interaktiva bildinstallationer återger hur resenärer kan uppleva Bauhaus i Tyskland. Tiny(BAU)haus kommer att presenteras för första gången i Rotterdam i februari. Därefter kommer det att användas inom ramen för en korsmedial kampanj vid diverse pressevents och presentationer på andra marknader. Resan kommer att dokumenteras i videor och bloggar under hashtaggen #CelebratingBauhaus.

Vid sidan av Bauhauskampanjen utvecklar DZT både globala och marknadsspecifika marknadsföringskampanjer på de stora trendtemana kultur och natur. Under 2019 ligger fokus för den globala marknadsföringen på turistattraktioner i metropolerna och på landsbygden med kampanjen German Summer Cities. Kampanjen omfattar de fem klustren urban city, romantik, semester vid vatten, sevärdheter samt konst & kultur.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.

DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome7.5.2020 12:20:16 CESTPressmeddelande

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.