BIL SwedenBIL Sweden

Lansering av ny uppdaterad hemsida för BRT

-Med brtisverige.nu vill vi vitalisera debatten om vad kapacitetsstark busstrafik är och kan vara. Pandemin har drabbat bussbranschen och hela kollektivtrafiken hårt. Nu behöver vi vinna tillbaka våra resenärer och locka nya att ta bussen. Då behöver vi investera för framtiden, samtidigt som vi måste se till att varje satsat krona ger maximal utdelning i form av kapacitetsstark, resurseffektiv, klimatvänlig och attraktiv kollektivtrafik. Här kommer BRT in. Genom att exempelvis köra elektrifierade bussar i separat körfält och låta kollektivtrafiken ta plats kan våra resenärer uppleva hur de kommer fram snabbare, tystare och tryggare. BRT-system tar också jämfört med andra kollektivtrafiksystem kortare tid att bygga och kräver lägre investeringar. Viktigt när vi nu behöver återstarta kollektivtrafiken snabbt för klimatet och tillgänglighetens skull, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice VD Sveriges Bussföretag.

-Sverige har flera duktiga fordonsleverantörer som idag levererar system för BRT i hela världen. Fram tills nu har vi i Sverige några linjer i Stockholm, Skåne och Värmland som helt eller delvis kan betecknas som BRT. Nu vill vi tillsammans visa många fler regioner vad vi kan åstadkomma med satsningar på kapacitetsstarka buss-system. Vi har därför inlett en serie samtal på ämnet med regionala politiker samt uppdaterat webbplatsen brtisverige.nu Det ger oss underlag och perspektiv för att kunna gå vidare med frågan i en svensk kontext, kommenterar Victoria Elmgren, utredare på BIL Sweden.

På brtisverige.nu möts besökaren av fakta och goda exempel med ett bussystem för effektiv och hållbar kollektivtrafik med täta turer och hög medelhastighet. Här finns utförliga förklaringar av vad BRT är och vad som karakteriserar buss-system som kan klassas som BRT. Här finns beskrivningar över fullskaliga system från världens alla hörn och exempel på linjer i Sverige som planeras och drivs utifrån dessa principer.

För mer information, kontakta Anna Grönlund, branschchef och vice VD Sveriges Bussföretag på 070-6127174

Eller; Victoria Elmgren, utredare BIL Sweden på 076- 392 7477

BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Medlemsföretagen svarar tillsammans för runt 97 procent av nybilsförsäljningen i Sverige. För BIL Sweden är fordon en självklar del av det hållbara samhället där klimat, miljö, säkerhet, mobilitet, utveckling och tillväxt står i centrum.

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. Sveriges Bussföretag är ett gemensamt förbund för busstrafikföretag och bussrese­arrangörer som bedriver alla former av yrkes­mässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser. Inom Sveriges Bussföretag ryms såväl arbetsgivarfrågor som branschfrågor.

Fordonsregistreringarna minskade i september1.10.2021 09:00:10 CEST | Pressmeddelande

Styrmedelsförändringar bromsade in personbilsmarknaden i juli2.8.2021 09:00:09 CEST | Pressmeddelande

- I juli bröts den starka återhämtning som vi sett varje månad under det första halvåret, då 16 778 nya personbilar registrerades. Det är en minskning med 26,2 procent jämfört med samma månad förra året. Juli i fjol var en relativt bra månad efter de kraftiga minskningarna som orsakades av pandemiutbrottet och registreringarna minskade då med fyra procent jämfört med 2019. Hittills i år har registreringarna av personbilar ökat med 28 procent jämfört med samma period förra året, men ligger knappt en procent under nivån januari-juli 2019. Uppgången under första halvåret förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret, säger Jessica Alenius, vice VD för BIL Sweden.

Stark återhämtning på fordonsmarknaden under första halvåret1.7.2021 11:56:07 CEST | Pressmeddelande

- Återhämtningen fortsätter och under första halvåret registrerades 173 163 personbilar, vilket innebär att vi är tillbaka på 2019 års registreringsnivåer. I juni registrerades 36 095 nya personbilar, vilket är en ökning med nära 46 procent jämfört med samma månad förra året. Juni månad i fjol var en relativt svag månad då registreringarna minskade med 22 procent jämfört med 2019 på grund av pandemiutbrottet. Hittills i år uppgår ökningen till knappt 38 procent jämfört med samma period förra året, och ligger tre procent över nivån januari-juni 2019. Uppgången förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet som trädde i kraft 1 april och de höjda förmånsvärdena som träder i kraft för nyregistrerade bilar idag, den 1 juli, säger Mattias Bergman, VD på BIL Sweden.

Uppgång på fordonsmarknaden i maj efter kraftig minskning i fjol1.6.2021 14:27:00 CEST | Pressmeddelande

- I maj registrerades 24 327 nya personbilar, vilket är en ökning med hela 53,2 procent jämfört med samma månad förra året. Under maj 2020 minskade registreringarna av personbilar med 50 procent, och var den månad under fjolåret som hade både störst nedgång och lägst antal registreringar. Detta var dels en följd av att pandemiutbrottet orsakade stillastående fabriker eller begränsad produktionskapacitet, dels av att efterfrågan minskade kraftigt. Månadens ökning imponerar, men ställs den i relation till maj 2019 är dock personbilsregistreringarna nära 24 procent färre. Hittills i år uppgår ökningen till knappt 36 procent jämfört med samma period förra året och till 0,7 procent jämfört med januari-maj 2019. Årets uppgång förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet som trädde i kraft 1 april och de höjda förmånsvärdena som träder i kraft den 1 juli, säger Mattias Bergman, VD på BIL Sweden. - Den