Mobility SwedenMobility Sweden

Lansering av ny uppdaterad hemsida för BRT

Dela
Idag lanseras officiellt den nya uppdaterade webbsidan brtisverige.nu, Bus Rapid Transit. BRT-systemen finns runt om världen och så även i Sverige. Det blir allt trängre i våra städer. BRT är ett utmärkt transportmedel för att avlasta trängseln. Syftet med hemsidan är att lyfta fram de positiva fördelarna med BRT, fakta, goda exempel och utländska satsningar på kapacitetsstark busstrafik. Webbplatsen ger stöd, inspiration och kunskap om hur system för kapacitetsstark busstrafik, Bus Rapid Transit system (BRT) kan och har utvecklats världen över. Här finns också exempel från Sverige, även om de i nuläget är få. Något som BIL Sweden, branschorganisation för tillverkare och importörer av bilar, lastbilar och bussar samt bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Bussföretag vill ändra på.

-Med brtisverige.nu vill vi vitalisera debatten om vad kapacitetsstark busstrafik är och kan vara. Pandemin har drabbat bussbranschen och hela kollektivtrafiken hårt. Nu behöver vi vinna tillbaka våra resenärer och locka nya att ta bussen. Då behöver vi investera för framtiden, samtidigt som vi måste se till att varje satsat krona ger maximal utdelning i form av kapacitetsstark, resurseffektiv, klimatvänlig och attraktiv kollektivtrafik. Här kommer BRT in. Genom att exempelvis köra elektrifierade bussar i separat körfält och låta kollektivtrafiken ta plats kan våra resenärer uppleva hur de kommer fram snabbare, tystare och tryggare. BRT-system tar också jämfört med andra kollektivtrafiksystem kortare tid att bygga och kräver lägre investeringar. Viktigt när vi nu behöver återstarta kollektivtrafiken snabbt för klimatet och tillgänglighetens skull, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice VD Sveriges Bussföretag.

-Sverige har flera duktiga fordonsleverantörer som idag levererar system för BRT i hela världen. Fram tills nu har vi i Sverige några linjer i Stockholm, Skåne och Värmland som helt eller delvis kan betecknas som BRT. Nu vill vi tillsammans visa många fler regioner vad vi kan åstadkomma med satsningar på kapacitetsstarka buss-system. Vi har därför inlett en serie samtal på ämnet med regionala politiker samt uppdaterat webbplatsen brtisverige.nu Det ger oss underlag och perspektiv för att kunna gå vidare med frågan i en svensk kontext, kommenterar Victoria Elmgren, utredare på BIL Sweden.

På brtisverige.nu möts besökaren av fakta och goda exempel med ett bussystem för effektiv och hållbar kollektivtrafik med täta turer och hög medelhastighet. Här finns utförliga förklaringar av vad BRT är och vad som karakteriserar buss-system som kan klassas som BRT. Här finns beskrivningar över fullskaliga system från världens alla hörn och exempel på linjer i Sverige som planeras och drivs utifrån dessa principer.

För mer information, kontakta Anna Grönlund, branschchef och vice VD Sveriges Bussföretag på 070-6127174

Eller; Victoria Elmgren, utredare BIL Sweden på 076- 392 7477

Om

Mobility Sweden
Mobility Sweden
Storgatan 19
100 41 Stockholm

08-700 41 00

BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Medlemsföretagen svarar tillsammans för runt 97 procent av nybilsförsäljningen i Sverige. För BIL Sweden är fordon en självklar del av det hållbara samhället där klimat, miljö, säkerhet, mobilitet, utveckling och tillväxt står i centrum.

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. Sveriges Bussföretag är ett gemensamt förbund för busstrafikföretag och bussrese­arrangörer som bedriver alla former av yrkes­mässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser. Inom Sveriges Bussföretag ryms såväl arbetsgivarfrågor som branschfrågor.

Följ Mobility Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden

Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

Dämpde nyregistreringar av personbilar i november1.12.2023 09:31:30 CET | Pressmeddelande

Antalet nyregistrerade personbilar i november minskade med nära en procent jämfört med samma månad 2022. Hittills i år har personbilarna en total uppgång på 3,1 procent. Andelen laddbara personbilar mattas av något denna månad och uppgick till 60,5 procent vilket är fyra procentenheter lägre än november i fjol. Det är företagsmarknaden som driver på nyregistreringarna och håller upp andelen laddbara bilar. Privatmarknaden är fortfarande iskall.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye