Škoda Sverige

Lansering av nya uppdaterade KODIAQ

›Avancerad ŠKODA-teknik och nya terrängfunktioner. ›Den rymliga interiören erbjuder nu mer komfort med hållbara material. ›Full-LED Matrix-strålkastare och ergonomiska säten.

ŠKODAs framgångsrika SUV sågs första gången på marknaden 2017, nu lanseras nya uppdaterade KODIAQ med nya sportiga designelement och flera tekniska förbättringar. Nya KODIAQ kommer att finnas tillgänglig för provkörning hos ŠKODAs återförsäljare i samband med lanseringen i november.

Ungefär fyra år efter att KODIAQ introducerades på marknaden har ŠKODA uppdaterat sin internationellt framgångsrika SUV med ännu mer förfinade detaljer och sportig terrängdesign.För första gången kan denna stora SUV utrustas med full-LED Matrix-strålkastare och ergonomiskt optimerade säten med ventilation och massagefunktion.Bortsett från denna sportiga uppdaterade modell fortsätter den tjeckiska biltillverkaren att erbjuda designvalen Ambition, Style och Sportline. KODIAQ kan också beställas med sju säten.

Mer robust design och nya terrängfunktioner

Med sin omdesignade front, nya terrängfunktioner och en sexkantig ŠKODA-grill är KODIAQ nu ännu mer robust i designen än tidigare. En ny spoilerdesign optimerar denna stora SUV:s aerodynamik. De nu betydligt smalare och högeffektiva LED-strålkastarna finns tillgängliga med full-LED Matrix-teknik som tillval på utrustningsnivån Ambition och standard på utrustningsnivån Style och Sportline vilket skapar ännu mer skärpa. Dessutom finns nunya lättmetallfälgar med en diameter på upp till 20 tum tillgängligt för ett sportigare utseende.

Interiörmässigt har nya KODIAQ fått dekorativa detaljer, ytterligare kontrasterande sömmar och mer LED-belysningen som skapar ett modernt visuellt inslag i bilen. För första gången finns ergonomiska, perforerade lädersäten med elektrisk sätesjustering, ventilation och massagefunktion som möjliga tillval.

Digitala uppdateringar i världsklass, säkrare körning och mer Simply Clever

ŠKODA KODIAQ kan utrustas med en digital miljö, även kallat Virtual Cockpit. Den har en 10,25-tums skärm och erbjuder fem anpassningsbara designade layouter. Det valfria CANTON-ljudsystemet med total effekt på 625 watt har också förbättrats. Förutom den centrala högtalaren i instrumentbrädan och basen i bagageutrymmet kommer systemet nu med tio högtalare istället för de tidigare åtta. De två nya högtalarna finns i ytterdörrpaneler och är inramade med en stilfull kromlist.

Det omfattande assistanssystemet inkluderar nu den förbättrade versionen av Crew Protect Assist som tillval, som har ytterligare radarsensorer bak för att reagera på fordon som utgör en kollisionsrisk. Det finns två alternativ av Travel Assist - beroende på modell - som innehåller fem till åtta assistanssystem. Dessa inkluderar Predictive Cruise Control, Adaptive Lane Assist och en förbättrad version av Traffic Sign Recognition. Allt för att köra din körning säkrare.

De klassiska Simply Clever-funktionerna som underlättar vardagen och som är typiska för ŠKODA inkluderar nu också den integrerade tratten i locket på vindrutespolartanken.

Flera motor- och bränslealternativ med miljön i fokus

I Sverige erbjuds följande motoralternativ, samtliga med fyrhjulsdrift (4x4):

TSI 190 (Hk) 7 DSG – finns i Style och Sportline – pris från 378 800kr

TDI 150 (Hk) 7 DSG – finns i Ambition och Style – pris från 366 700kr

TDI 200 (Hk) 7 DSG – finns i Style och Sportline – pris från 400 300kr

Nya KODIAQ med 2.0 TDI 150 hk och 200 hk kan tankas med HVO100. HVO100 är ett syntetiskt förnybart dieselbränsle som produceras av avfall, restprodukter eller vegetabiliska oljor. HVO100 bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser, vilket är bättre för miljön i jämförelse med körning på vanligt diesel.

Lansering

Nya ŠKODA KODIAQ har varit öppen för beställning sedan mitten av juni och kommer att lanseras i november 2021 då landets ŠKODA-återförsäljare kan erbjuda provkörning.

Škoda Sverige

ŠKODA AUTO

› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen mot nybörjarsegment, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.

› Erbjuder för närvarande sina kunder tio personbilserier: FABIA, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ och ENYAQ iV.

› Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.

› Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar ŠKODA AUTO självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.

› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.

› Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.

Följ Škoda Sverige

Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige

Nya generationen Škoda Kodiaq äntligen beställningsbar – svenska priser officiella5.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Familjefavoriten Škoda Kodiaq täcktes av i Berlin så sent som i höstas förra året. Idag, 5 april, är den nya generationen av populära Škoda-SUV:en äntligen beställningsbar. Den största förändringen för modellen, utöver ny interiör och exteriör design, är den nya drivlinan som innebär att Kodiaq för första gången erbjuds som laddhybrid, och det med en räckvidd på upp till 100 kilometer (WLTP).

Škodas helelektriska instegs-SUV är officiell – nya Škoda Epiq15.3.2024 10:45:00 CET | Pressmeddelande

Idag, 15 mars, på Škoda Autos årliga presskonferens avslöjades Škoda kommande tredje helt eldrivna bilmodell, en mindre SUV crossover i form av en verklighetstrogen designstudie. Den nya modellen som lanseras efter den kompakta helelektriska SUV:en Škoda Elroq får namnet Škoda Epiq och är en 4,1 meter lång SUV med upp till 400 kilometers elektrisk räckvidd och 490 liters bagageutrymme. Nya Škoda Epiq kommer att täckas av under 2025, med en prisindikation kring 25 000 Euro. Epiq är den första modellen som är fullt ut utvecklad i enlighet med Škodas nya designkoncept Modern Solid. Ett formspråk som kombinerar en robust funktionalitet med en autentisk och tidlös design med hållbara material. Modellen kommer att kompletteras med en gedigen digital upplevelse med ny teknologi och nya funktioner.