Länstrafiken byter till sommartidtabell som planerat den 15 juni.

Den 15 juni 2020 byter Länstrafiken till sommartidtabell för stadsbuss i Karlskoga och i Lindesberg samt för region- och expressbussar i övriga länet. Att byta till sommartidtabell är något som Länstrafiken gör varje år och sommartidtabellen innebär färre avgångar. Vissa linjer pausas under sommaren eftersom de främst är avsedda för skolpendling.

Länstrafiken byter till sommartidtabell 15 juni

Länstrafiken byter till sommartidtabell den 15 juni 2020. I och med bytet till sommartidtabellen minskas antalet avgångar.

- Vi byter till sommartidtabellen enligt plan, säger Fredrik Eliasson kollektivtrafikchef på Länstrafiken. Vi byter till sommartidtabell varje sommar då resandet, framförallt skol- och arbetspendling, minskar under sommarmånaderna.

Förändringar vid bytet till sommartidtabell

I Örebro kör Länstrafiken redan enligt sommartabellen sedan 14 april och inga ytterligare förändringar sker i den trafiken. För stadsbussarna i Karlskoga sker inga ändringar i linjesträckningar eller hållplatser, men en minskning i antal avgångar sker.

För regionbussarna i länet tas följande linjer bort under sommaren: 309, 316, 317, 318, 323, 362, 524, 542, 732, 739, 742, 744, 755. Linjerna pausas eftersom de främst används av grundskole- och gymnasiependlare. Därtill minskas antalet avgångar på flera andra linjer. Dessa turer är markerade i tidtabellerna med tillhörande fotnoter.

Tidtabeller för sommaren

Tidtabellerna för regionbussarna finns publicerade på www.lanstrafiken.se sedan december 2019 och förändringar för sommaren visas genom fotnoter. Sommartidtabellerna för stadsbuss i Karlskoga och Lindesberg kommer att publiceras på Länstrafikens webbplats de närmsta dagarna och likaså i Länstrafikens app. Alla avgångstider kommer inom några dagar finnas sökbara i reseplaneraren på Länstrafikens webbplats och i Länstrafikens app.

Länstrafiken byter till sommartidtabell 15 juni

Hårt tryck på serviceresor – försök undvika att åka under rusningstid8.9.2020 09:18:08 CESTPressmeddelande

Behovet av att åka med serviceresor i Örebro län har ökat kraftigt på bara några veckor. Antalet som vill åka har långt mer än fördubblats på kort tid och det kan medföra ökade väntetider. - Vi använder våra service- och färdtjänstbilar maximalt för att det inte ska bli för långa väntetider för våra kunder, men under rusningstider har vi svårt att klara av det, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.