Länstrafiken inför nya rutiner på sina bussar till följd av coronaviruset

Från och med i morgon, alltså onsdag den 18 mars, kommer nya rutiner att gälla för kollektivtrafiken i Örebro län. Avspärrade säten närmast föraren och nya rutiner för biljettköp är de två åtgärder som införs.

Kollektivtrafiken är en viktig samhällsfunktion. Länstrafiken har ett ansvar att fortsätta ta friska människor till arbete och skola. För att tillmötesgå önskemål från trafikoperatörna inför Länstrafiken nu två åtgärder.

De åtgärder som införs är:

1. Sätena närmast föraren spärras av.
  2. För att minimera kontakten mellan förare och resenärer så kommer inga biljettköp genom betalkortsterminalen hos föraren genomföras på bussarna. Endast förköpta biljetter kommer att gälla, det vill säga via app, ombud, reskassa eller periodbiljetter. Dessa biljetter ska i vanlig ordning valideras i biljettmaskinen alternativt visas för föraren.

- För att minimera kontakten mellan förare och resenärer kommer det inte vara möjligt för resenären att köpa biljett ombord av föraren. Det finns så många sätt att köpa biljetter på så jag hoppas att det inte kommer att betyda särskilt stora störningar för våra resenärer, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef.

Periodbiljett kan köpas i webbshopen, hos Länstrafikens kundservice eller hos något av Länstrafikens försäljningsombud. Du ska som vanligt visera ditt Resekort i en biljettläsare ombord.

Enkelbiljett kan köpas i Länstrafikens app, med reskassa i bussens biljettläsare, hos kundservice eller hos något av Länstrafikens försäljningsombud. Resekortet kan laddas med reskassa i Länstrafikens webbshop, hos Kundservice eller hos något av Länstrafikens försäljningsombud.

Förändringarna kommer att införas från och med i morgon, onsdag den 18 mars.

Hårt tryck på serviceresor – försök undvika att åka under rusningstid8.9.2020 09:18:08 CESTPressmeddelande

Behovet av att åka med serviceresor i Örebro län har ökat kraftigt på bara några veckor. Antalet som vill åka har långt mer än fördubblats på kort tid och det kan medföra ökade väntetider. - Vi använder våra service- och färdtjänstbilar maximalt för att det inte ska bli för långa väntetider för våra kunder, men under rusningstider har vi svårt att klara av det, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.