Länstrafiken uppmanar: fortsätt välja andra färdmedel – trots mörkret och kylan

Efter att vi haft en period med låg smittspridning så ökar nu smittspridningen återigen i samhället. Också i Örebro län stiger smittotalen. Länstrafiken uppmanar därför sina resenärer att fortsätta välja andra färdmedel, trots att vi går mot den kallare och mörkare årstiden.

En regionbuss från Länstrafiken

Vinterhalvåret är normalt den tid på året då Länstrafiken har som mest resenärer. Mörkret och kylan gör att många väljer att åka kollektivt framför att gå eller cykla till jobbet.

- Det är ju bra att människor vill åka med oss men med tanke på den situation vi har i samhället så vill vi uppmana våra resenärer att första hand välja andra färdmedel också nu under vinterhalvåret, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Region Örebro län.

Länstrafiken har sedan pandemins utbrott anpassat verksamheten på en rad sätt för att minimera risken för smittspridning inom kollektivtrafiken. Sedan den tidiga hösten har till exempel samtliga tillgängliga bussar varit i trafik för att undvika trängsel, något som i stort sett fungerat bra.

- Främst på de större stadsbusslinjerna har det förkommit att vissa bussar har haft för många resenärer, men mestadels har vi haft en acceptabel situation i länet, säger Fredrik Eliasson.

Länstrafiken har också satt in så kallade förstärkningsbussar när man fått signaler om att en linje varit hårt belastad under en kortare period. Men att möta vinterhalvårets ökande resande med fler bussar är inte möjligt då samtliga bussar redan är i trafik.

- Det är därför vi går ut med den här uppmaningen. Det finns inte mer kapacitet i systemet. Därför skulle det vara önskvärt om fler väljer att gå, cykla eller ta bilen till sina arbetsplatser eller skolor eller försöker undvika att åka under rusningstrafik. Tillsammans bidrar vi till en tryggare resa, säger Fredrik Eliasson.

Utöver detta är det också viktigt att alla följer de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger när det gäller att minimera smittspridningen:

• Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten, i minst 20 sekunder.
  • Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
  • Om det är möjligt, färdas på ett annat sätt än med allmänna färdmedel eller kollektivtrafiken, till exempel gå eller cykla.
  • Välj ett färdmedel där du kan boka plats eller ett där du kan undvika trängsel.
  • Håll avstånd till andra på bussen, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.

En regionbuss från Länstrafiken

Hårt tryck på Serviceresor: ”Det kan bli en katastrofal situation i vinter”29.10.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet resor med Serviceresor i Örebro fortsätter att öka. Sedan i våras har resandet ökat från cirka 900 resor per dag till 2 800 resor per dag. På grund av pandemin får endast en resenär åka i varje fordon och det kan ställa till stora problem framöver. - Vi har redan nu slagit i taket för vår kapacitet och vi har stora problem med förseningar. Får vi inte våra resenärer att undvika rusningstrafik kan det bli en smått katastrofal situation i vinter, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.

Hårt tryck på serviceresor – försök undvika att åka under rusningstid8.9.2020 09:18:08 CESTPressmeddelande

Behovet av att åka med serviceresor i Örebro län har ökat kraftigt på bara några veckor. Antalet som vill åka har långt mer än fördubblats på kort tid och det kan medföra ökade väntetider. - Vi använder våra service- och färdtjänstbilar maximalt för att det inte ska bli för långa väntetider för våra kunder, men under rusningstider har vi svårt att klara av det, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.