Lantmäteriet – ett problem i omställningsarbetet som måste lösas snabbt
Detta skapar ett nästan oöverkomligt hinder för i princip alla samfälligheter där det finns intresse av att sätta upp laddboxar. För vem kan fatta beslut om att påbörja en process som riskerar att kosta oförutsägbart höga belopp redan innan någon byggnation har startat? Samtidigt är intresset för elbilar stort och redan idag är var tjugonde bil på vägarna laddbar.
– Tyvärr drabbar denna omoderna byråkrati många bilister som har hoppats kunna köra på el redan idag. I stället kör man vidare på bensin eller diesel, vilket vi ju vet är det sämsta alternativet. Att sätta käppar i hjulet för utbyggnaden av laddinfrastrukturen skadar hela det svenska omställningsarbetet, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
I november publicerade Energimyndigheten en rapport i samarbete med bland andra Lantmäteriet och Boverket i syfte att förstå en del av de problem som hindrar fler från att skaffa en laddbar bil.
Men trots att bristerna uppmärksammats tidigare och att upprinnelsen till rapporten bland annat var just problemen med laddning i samfälligheter, drar Lantmäteriet slutsatsen att det inte finns skäl att ändra på regelverken. Deras höga beredningsarvoden, förrättningskostnaderna, kunde också tänkas sjunka något i takt med att deras personal blir mer van att hantera omprövningar.
– Vi bilister gör vår del och investerar i de dyrare elbilarna, men när det är så illa ställt med hemmaladdningen i alla våra samfälligheter blir utsläppsminskningen förstås mindre än vad samhället hoppats på, säger Carl-Erik Stjernvall.
Av rapporten drar regeringen och tidigare energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman slutsatsen att det räcker med att det eventuellt framöver ska bli möjligt för samfälligheter att inkludera förrättningskostnaderna som grund i de stöd som går att söka vid byggnationen av laddstolpar från Naturvårdsverket.
– Att långt i efterhand eventuellt få delvis ersättning innebär en alldeles för stor osäkerhet. Kostnaderna blir fortfarande ett problem, och de förslag som presenterats löser inte problemen, utan mildrar bara i bästa fall vissa konsekvenser. Det blir fortfarande lika omöjligt för de människor som gemensamt har hand om en samfällighet att komma vidare och besluta om att ompröva sitt anläggningsbeslut, säger Carl-Erik Stjernvall.
Enligt prognoser från bilbranschen kommer försäljningen av laddbara bilar fortsätta att öka. Fram till 2030 kan ytterligare två miljoner nya laddbara bilar säljas. Regeringen och ansvariga myndigheter måste sluta utreda och börja genomföra förändringar, anser M Sverige.
– Om inte Lantmäteriet kan hantera de utmaningar som ligger i tiden och som genomsyrar i princip alla andra myndigheter kanske deras roll måste förändras, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
Kör säkert och nyktert i påsk26.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en av årets största högtider. Tyvärr är det också en högriskhelg för rattfylla. Riksförbundet M Sverige uppmanar till gemensamt ansvar för att stävja körning under påverkan av alkohol eller droger.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum