Lantmäteriet

Lantmäteriet kommenterar Riksrevisionens granskning

Riksrevisionen publicerar idag en rapport efter att ha granskat den statliga fastighetsbildningen. Handläggningstider och avgifter finns bland de områden som varit i fokus och det riktas nu rekommendationer om åtgärder, till såväl regeringen som till Lantmäteriet.

Granskningen välkomnas av Lantmäteriet.

-        Jag är glad över att vi får den här externa granskningen av vår verksamhet. Den bekräftar områden som vi själva uppmärksammat och som vi arbetar på för att förbättra, säger Tove Elvelid, verksamhetsområdeschef för Fastighetsbildning på Lantmäteriet.

Regelverket bör moderniseras

En övergripande slutsats i Riksrevisionens rapport är att de statliga insatserna inom fastighetsbildningen inte är tillräckligt effektiva. Ett område som lyfts fram är handläggningstiderna som blivit allt länge. Den viktigaste åtgärden för att komma till rätta med det anser Riksrevisionen är att modernisera dagens regelverk som anses vara föråldrat. Lantmäteriet delar bilden av att regelverket behöver utvecklas.

En annan utmaning är svårigheterna med att rekrytera tillräckligt många lantmätare. Lantmäteriet jobbar med ett flertal åtgärder för att klara uppdraget trots kompetensbristen. Bland annat har myndigheten infört teamarbete och breddat rekryteringen genom att anställa och utbilda jurister i rollen som förrättningslantmätare.

Inne i en utvecklingsresa

Ett omfattande digitaliseringsprogram pågår som utvecklar digitalt stöd till handläggarna och underlättar dialogen mellan kunderna och myndigheten.

-        Vi är mitt inne i en utvecklingsresa där många steg återstår. Den här granskningen bekräftar behovet av att vi fortsätter på den resan, säger Tove Elvelid.

I rapporten så riktar Riksrevisionen ett antal rekommendationer till både regeringen och till Lantmäteriet.

Ta del av hela rapporten på Riksrevisionens hemsida.

För mer information, kontakta:

Tove Elvelid, verksamhetsområdeschef Fastighetsbildning, Lantmäteriet

Telnr: 026-63 32 60

E-post: tove.elvelid@lm.se

Lantmäteriet

801 82 Gävle

0771 - 63 63 63http://www.lantmateriet.se

Lantmäteriet bidrar till ett hållbart samhällsbyggande och ekonomisk utveckling. Vi skapar förutsättningar för att man tryggt ska kunna köpa, äga och sälja fastigheter. Det är via oss du kan söka, hitta och använda geografisk information och fastighetsinformation. Vår expertis och våra tjänster är grunden för att samhällsplanering, fastighetsmarknad och information om natur, vägar och platser ska fungera och vara tillförlitlig.
Lantmäteriet har omkring 2 000 medarbetare fördelade på cirka 50 orter. Huvudkontoret ligger i Gävle.

Följ Lantmäteriet

Senaste pressmeddelandena från Lantmäteriet