Lantmäteriet

Lantmäteriets tekniska problem är lösta

De tekniska problem som drabbat Lantmäteriet de senaste dagarna är nu lösta. Alla system är i drift och kunder kan återigen kontakta myndigheten. Vissa störningar i mejlkonversationen kan förekomma de närmaste dagarna.

-        Vi har haft interna tekniska problem och har nu löst det. Nu jobbar vi för att hantera efterdyningarna av störningarna, säger Maria Brander, pressansvarig på Lantmäteriet.

Inget tyder på att det beror på någon yttre påverkan.

Mejl hanteras i tur och ordning

Problemen med systemen upptäcktes tidigt i onsdags morse. Vissa e-tjänster har varit nedstängda och all handläggning har påverkats som en konsekvens av produktionsstoppet.

Som en följd av problemen kan det uppstå vissa störningar i till exempel mejlkonversationen med Lantmäteriet under kommande dagar.

Mejl som har skickats till myndigheten finns i kö och kommer att hanteras i tur och ordning. Kunder som har fått ett meddelande om att ett mejl inte har levererats, bör skicka det igen som en försiktighetsåtgärd.

”Beklagar det som har hänt”

Eftersom det även har varit problem med utgående e-post kan dessa komma med ett par dagars fördröjning.

-        Vi hoppas att våra kunder har förståelse och överseende med de störningar som kan förekomma just nu. Vi beklagar verkligen det som har hänt, säger Maria Brander.

Lantmäteriet

801 82 Gävle

0771 - 63 63 63http://www.lantmateriet.se

Lantmäteriet bidrar till ett hållbart samhällsbyggande och ekonomisk utveckling. Vi skapar förutsättningar för att man tryggt ska kunna köpa, äga och sälja fastigheter. Det är via oss du kan söka, hitta och använda geografisk information och fastighetsinformation. Vår expertis och våra tjänster är grunden för att samhällsplanering, fastighetsmarknad och information om natur, vägar och platser ska fungera och vara tillförlitlig.
Lantmäteriet har omkring 2 000 medarbetare fördelade på cirka 50 orter. Huvudkontoret ligger i Gävle.

Följ Lantmäteriet

Senaste pressmeddelandena från Lantmäteriet

Tre länder möttes vid Treriksröset för att uppmärksamma restaureringen av riksgränserna18.8.2022 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Idag möttes Sveriges, Norges och Finlands riksgränskommissioner vid Treriksröset för att uppmärksamma restaureringen av de gemensamma riksgränserna. ”Det är en starkt symbolisk gest av vänskap mellan våra tre länder då vi möts idag för att åter bekräfta den gemensamma gränsen. Entydiga gränser är viktiga i dagens Europa”, säger Susanne Ås Sivborg, generaldirektör på Lantmäteriet och tillika gränsöverkommissarie.

Brist på anslag ger längre väntetider för spridningstillstånd21.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Målet är att den som söker spridningstillstånd ska få ett beslut inom fem arbetsdagar. För närvarande är väntetiden 19 arbetsdagar. - Vi möts varje dag av irritation och frustration från många av de som väntar. Till dem säger vi att vi gör vad vi kan, men vi saknar helt enkelt medel för att kunna utföra uppdraget, säger Anders Sandin, verksamhetsområdeschef på Lantmäteriet.