Lantmäteriet

Lantmäteriets tekniska problem är lösta

De tekniska problem som drabbat Lantmäteriet de senaste dagarna är nu lösta. Alla system är i drift och kunder kan återigen kontakta myndigheten. Vissa störningar i mejlkonversationen kan förekomma de närmaste dagarna.

-        Vi har haft interna tekniska problem och har nu löst det. Nu jobbar vi för att hantera efterdyningarna av störningarna, säger Maria Brander, pressansvarig på Lantmäteriet.

Inget tyder på att det beror på någon yttre påverkan.

Mejl hanteras i tur och ordning

Problemen med systemen upptäcktes tidigt i onsdags morse. Vissa e-tjänster har varit nedstängda och all handläggning har påverkats som en konsekvens av produktionsstoppet.

Som en följd av problemen kan det uppstå vissa störningar i till exempel mejlkonversationen med Lantmäteriet under kommande dagar.

Mejl som har skickats till myndigheten finns i kö och kommer att hanteras i tur och ordning. Kunder som har fått ett meddelande om att ett mejl inte har levererats, bör skicka det igen som en försiktighetsåtgärd.

”Beklagar det som har hänt”

Eftersom det även har varit problem med utgående e-post kan dessa komma med ett par dagars fördröjning.

-        Vi hoppas att våra kunder har förståelse och överseende med de störningar som kan förekomma just nu. Vi beklagar verkligen det som har hänt, säger Maria Brander.

Lantmäteriet

801 82 Gävle

0771 - 63 63 63http://www.lantmateriet.se

Lantmäteriet bidrar till ett hållbart samhällsbyggande och ekonomisk utveckling. Vi skapar förutsättningar för att man tryggt ska kunna köpa, äga och sälja fastigheter. Det är via oss du kan söka, hitta och använda geografisk information och fastighetsinformation. Vår expertis och våra tjänster är grunden för att samhällsplanering, fastighetsmarknad och information om natur, vägar och platser ska fungera och vara tillförlitlig.
Lantmäteriet har omkring 2 000 medarbetare fördelade på cirka 50 orter. Huvudkontoret ligger i Gävle.

Följ Lantmäteriet

Senaste pressmeddelandena från Lantmäteriet