Lär känna nya Continental Tour

World Athletics, tidigare IAAF, har nu presenterat förutsättningarna och tävlingsprogrammet för nya Continental Tour. Continental Tour kommer att omfatta tre nivåer, Gold, Silver och Bronze, där guldnivån riktar ett fokus på de grenar som inte längre ges plats i Diamond League (core events: 200m, 3000mh, tresteg, diskus, slägga).

Continental Tour Gold

• Rankingpoäng utifrån kategori GW (samma som Diamond League) för core events
  • Rankingpoäng utifrån kategori A för övriga grenar i tävlingsprogrammet
  • Prispengar för samtliga grenar - högre summa till core events
  • De bästa aktiva i respektive core event får en plats i VM 2021.

Läs mer i bifogade faktablad och medieguide.

Tävlingskalendern 2020

10 maj: Tokyo, JPN
13 maj: Nanjing, CHN
22 maj: Ostrava, CZE
1 juni: Hengelo, NED
9 juni: Åbo, FIN
13 juni: Kingston, JAM
7 juli: Szekesfehervar, HUN
6 september: Silesia, POL
15 september: Zagreb, CRO
En tionde tävling kommer att presenteras.

Continental Tour Silver/Bronze

Dessa tävlingar leds av respektive region/land och bland annat omfattas Folksam Grand Prix-tävlingarna av detta 2020; Sollentuna (juni), Karlstad (juli) och Göteborg (augusti).

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.