Lärar- och SYV-studenterna har fått ny ordförande

I helgen valdes Lina Hading till ny ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening. LR Stud organiserar lärar- och studie- och yrkesvägledarstudenter.
Lina Hading

– Jag är glad och tacksam över att ha fått förtroendet att bli vald till ordförande. Tillsammans med en mycket kompetent styrelse är jag övertygad om att vi kan få våra medlemmars röster hörda i den offentliga debatten, säger Lina Hading.

Lina Hading är vald till ordförande för verksamhetsåret 2021/22. Hon är 27 år gammal, ursprungligen från Ystad men bor i Vissefjärda där hon är nyexaminerad studie- och yrkesvägledare från Umeå universitet.

Under mitt år som ordförande kommer jag verka för rätten till legitimation även för studie- och yrkesvägledare och arbeta med engagemang hos våra medlemmar. En annan hjärtefråga jag har är rätten till studie- och yrkesvägledning, både rätten till utbildning i vägledning för lärare och vägledare och rätten till vägledning för elever i alla skolformer, säger Lina Hading.

Avgående ordförande Rebecca Roth välkomnar Lina:

– Det känns tryggt att lämna över ordförandeskapet till Lina, hon är en mycket kompetent och driven person som jag är säker på kommer utföra stordåd. Det känns extra glädjande att LR Stud får en ordförande som är SYV, det tror jag är bra för föreningen.

Den nya styrelsen består förutom av Lina Hading också av Erik Håkansson, vice ordförande, Emelie Fransson, kassör, Sofie Delltorp, FS-adjungerad i förbundsstyrelsen. Övriga ledamöter är Alexander Paulsson, Tove Kvarnmalm Aspgren och Ellinor Häll Wesslau . Suppleanter är Ali Ahmady och Camilla Pettersson.

Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud, har över 16 000 medlemmar. LR Stud bedriver aktuell utbildningspolitik med syfte att höja kvalitén på lärar- och SYV-utbildningen och öka det statliga ansvaret för skolan.​

Lina Hading

Den 1 januari 2023 bildar Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet
Sveriges största akademikerförbund: Sveriges Lärare. En ny facklig
organisering av Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare.
Samtidigt bildas S
veriges Skolledare.