Statens medieråd

Lärare från hela landet nominerade till lärarpriset Guldäpplet

Dela

Ett hundratal lärare över hela Sverige har nominerats till Guldäpplet, ett lärarstipendium som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Statens medieråd sitter med i den jury som utser den slutliga vinnaren.

I dagens svenska skola samsas pennor, läroböcker och papper med lärplattor, datorer och internet. Att integrera och använda sig av de digitala verktygen i undervisningen är en pedagogisk möjlighet och utmaning. Det är skolprofessionen, lärarna, som kan stödja och utmana eleverna och samtidigt utveckla skolan, enligt bred internationell forskning. Lärarpriset Guldäpplet har i femton år lyft fram lärare som utvecklar skolan med it, baserat på nomineringar från kollegor och skolledare.

– Årets hundratal nominerade visar på en sjudande utveckling i svensk skola. De nominerade representerar olika skolformer, ämnen och delar av landet. De är ett imponerande och inspirerande uttryck för att digitaliseringen i skolan fått fart, med både större djup och betydligt större bredd än tidigare, säger Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet.

Det är första året Statens medieråd sitter med i juryn. Helena Dal, verksamhetsansvarig för information och vägledning: 

– Att sitta i Guldäpplet-juryn är att få direkt tillgång till verklig spetskompetens inom lärarkåren. Vi får överblick, kunskap och en rejäl dos inspiration när det gäller den digitala utvecklingen i skolan. Vi hoppas att vi kan vara med och driva den positiva utvecklingen. 

Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras på Bokmässan i Göteborg den 22 september. Den slutliga vinnaren presenteras måndagen den 31 oktober på Skolforum, Stockholmsmässan i Älvsjö.

Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Tieto Sweden Healthcare and Welfare AB, Netsmart AB, Gleerups Utbildning AB, Studentlitteratur AB samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator. I juryn finns företrädare för samtliga partners samt de lärare som vann Guldäpplet 2014 och 2015 samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.

"Citat

"Årets hundratal nominerade visar på en sjudande utveckling i svensk skola."

- Peter Becker, ordförande Stiftelsen Datorn i utbildningen

"Vi hoppas att vi kan vara med och driva den positiva utvecklingen."
- Helena Dal, verksamhetsansvarig för information och vägledning, Statens medieråd

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Statens medieråd
Statens medieråd
Box 27204
102 53 Stockholm

08-665 14 60http://statensmedierad.se

Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.

Följ Statens medieråd

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Statens medieråd

”En bild säger mer än tusen ord”- Statens medieråd ger unga verktyg att avslöja könsnormer i bildspråket12.12.2017 06:00Pressmeddelande

Varje dag möts vi av otaliga mängder bilder. Vad som syns och inte syns kan påverka vilka röster vi tar på allvar. I spåren av #metoo efterlyser skolelever utbildning och redskap för hur samhället kan skildra individer mer jämställt. Nu presenterar Statens medieråd ett nytt omfattande material om osynliga strukturer i bildspråket, riktat till pedagoger på högstadiet och gymnasiet.

Smarta mobiler behåller sin statusroll1.12.2017 11:03Pressmeddelande

Familjens inkomst och utbildningsnivå spelar en fortsatt viktig roll för barns tillgång till och användning av medier. I Statens medieråds rapport Ungar & medier: demografi från 2015 visade resultaten att tillgång till medieteknik i hemmet hade en tydlig koppling till familjens inkomst. Detta bekräftas nu även i 2017 års undersökning. Exempelvis använder barn till föräldrar med både låg utbildning och låg inkomst internet allra minst medan barn till föräldrar med låg utbildning och hög inkomst använder internet allra mest.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum