Lärare nytt bristyrke

Lärare har seglat upp som ett bristyrke i Sverige i ManpowerGroups nya mätning.

Under de tio år som undersökningen Talent Shortage genomförts i Sverige har lärare inte varit med bland de tio yrkeskategorier där det rått störst kompetensbrist. Men nu kan ett trendbrott alltså konstateras.

-Skolan har generellt varit bra på fortbildning och ett sätt att minska kompetensproblemen är att fortsätta på samma sätt, och snarare öka än minska insatserna. Om sedan lärarutbildningarna anpassas ytterligare för att möta dagens krav och behov har vi löst en del av problematiken, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Av de svenska arbetsgivarna uppger 75 procent att de jobbar med att erbjuda fortbildning och annan typ av utveckling för att möta kompetensbristen. Som skäl till att de inte hittar rätt kompetens uppger var tredje svensk arbetsgivare att de inte hittar personer med relevant erfarenhet, tätt följt av det faktum att det saknas rätt fackkunskaper. Orimligt höga lönekrav är däremot inga problem för de svenska arbetsgivarna; endast fem procent som uppger det som skäl till att de inte kan fylla kompetensluckorna.

De största bristyrkena i Sverige 2016:

1. Säljare
  2. Utbildade hantverkare
  3. Tekniker
  4. Finans- och redovisningspersonal
  5. Chaufförer
  6. IT-personal
  7. Ingenjörer
  8. Hotell- och restaurangpersonal
  9. Mellanchefer
  10. Lärare

En internationell utblick visar att utbildade hantverkare toppar bristyrkeslistan globalt för femte året i rad. På andra plats kommer säljare. Lärare finns inte med på den globala topplistan över bristyrken.

Mer om svenska resultat finns på manpowergroup.se

Internationella resultat finner du på: http://www.manpowergroup.com/talent-shortage-2016

För mer information kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Lärare har seglat upp som ett bristyrke i Sverige i ManpowerGroups nya mätning.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommuner pratar integration genom jobb på Matchningsakuten i Almedalen21.6.2018 11:48Pressmeddelande

Hur löser vi integration genom jobb? Högkonjunktur, kompetensbrist och utanförskap. Att snabbt få ut nyanlända arbetssökande i arbetslivet är en viktig samhällsfråga och samtidigt en möjlighet för Sverige. Under Almedalsveckan i Visby bjuder ManpowerGroup in utvalda till Matchningsakuten i Almedalen för att prata om matchning och integration genom jobb. Tillsammans med kommunföreträdare diskuterar ManpowerGroup lösningar för att snabbt matcha rätt kompetens med rätt arbetsgivare. Följ #matchningsakuten på Twitter och LinkedIn 2-6 juli.