Skolverket

Lärare uppskattar nationella prov

Dela

De nationella proven är uppskattade, användbara och ger ett gott stöd vid bedömning och betygssättning. Det svarar de drygt 13 000 lärare som fyllt i den årliga enkäten om de nationella proven under läsåren 2016/2017 och 2017/2018.

– Det är glädjande att det stora flertalet av de svarande lärarna uppskattar de nationella proven. Ibland målas det upp en bild i debatten om att lärarna inte alls gillar proven. Dessa enkätsvar visar att många lärare ser proven som viktiga redskap i sitt arbete, säger Anders Boman, chef på enheten för nationella prov.

Provet som helhet är bra

Bland lärarna i årskurs 3 och 6 instämmer mer än nio av tio i påståendet att proven som helhet är bra. Detta gäller såväl proven i engelska som i matematik och svenska/svenska som andraspråk. Även bland lärarna i årskurs 9 är proven uppskattade av en stor majoritet av de lärare som tagit ställning till påståendet.

– De svarande lärarna i såväl de lägre som de högre årskurserna är nöjda med våra prov. Utifrån svaren i lärarenkäterna analyserar vi löpande hur proven kan bli ännu bättre, säger Anders Boman.

Viktigt för lärarens bedömning

Drygt 90 procent av de svarande lärarna instämmer i påståendet att provet som helhet är ett stöd för betygssättningen eller bedömningen i årskurs 3 och 6. I årskurs 9 är andelen något lägre och varierar mellan prov i olika ämnen. Nästan alla lärare svarar att de i hög eller ganska hög grad väger in elevernas provresultat i betygssättningen.

Ger en bra bild av elevens prestation

De nationella proven är ett viktigt bedömningsunderlag för lärarna. Nästan alla svarande lärare anser att elevernas resultat på proven överensstämmer med elevernas övriga prestationer under året. Andelen varierar dock mellan olika ämnen.

Proven speglar den undervisning som eleverna möter

De nationella proven är konstruerade utifrån ämnets kursplan. Proven är relativt omfattande och ger ett brett bedömningsunderlag. Det är dock inte möjligt för varje enskilt nationellt prov att pröva alla delar i en kursplan, eftersom proven då skulle bli alltför omfattande. Men i enkäten svarar lärarna att proven matchar den undervisning som eleverna mött. Nästan alla svarar att proven prövar i hög eller i ganska hög grad den undervisning som lärarna genomfört.

Om rapporten

Rapporten bygger på 13 210 enkätsvar från lärare som genomförde nationella prov under läsåren 2017/2018 och 2016/2017 i grundskolan eller motsvarande skolformer. Svaren utgår från den enkät som årligen tas fram för varje prov av de universitet som på uppdrag av Skolverket, utvecklar och konstruerar de nationella proven.

För frågor kontakta

Anders Boman, chef på enheten för nationella prov, 08-527 331 29

Nyckelord

Dokument

Om

Skolverket
Skolverket
Svetsarvägen 16
171 41 Solna

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

TALIS 2018 delrapport 2: Internationell studie om lärares och rektorers arbete23.3.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Över 90 procent av rektorerna är nöjda med sitt arbete. Nästan lika många rektorer anger också att fördelarna med yrket tydligt uppväger nackdelarna. Dessutom ökar andelen lärare som fått återkoppling och samarbetar. Men undersökningen visar också att många lärare och rektorer är stressade, framförallt på grund av administration. Det visar den andra delrapporten av TALIS 2018, en internationell studie från OECD, som belyser lärares och rektorers arbetssituation.

Skolahemma.se – nytt stöd för distansundervisning i skolan16.3.2020 17:10:36 CETPressmeddelande

Smittspridningen av covid-19 innebär en utmaning för hela samhället och landets skolor. Det kan uppstå en situation då det inte går att bedriva vanlig undervisning om exempelvis skolor behöver stängas. Därför har RISE, Skolverket, SKR, UR och Swedish Edtech Industry startat ett samarbete för att sammanställa stöd till skolor om distansundervisning på den nya webbplatsen skolahemma.se.

Malmöskola visar hur lärare kan avlastas25.2.2020 07:20:19 CETPressmeddelande

Lärare behöver få fokusera på sitt kärnuppdrag - att förbereda, genomföra och följa upp undervisningen. Därför presenterar Skolverket idag en utredning om vilka arbetsuppgifter lärarassistenter och andra yrkesgrupper kan utföra för att avlasta lärare. Vi presenterar samtidigt ett nytt stöd till skolor för att identifiera lärarnas avlastningsbehov och låter Hermodsdalsskolan i Malmö berätta om sina erfarenheter av att avlasta lärare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum