Lärarförbundet och Vision tecknar samverkansavtal

Skolans roll i samhället är viktigare än någonsin och det krävs en god facklig organisering för att säkerställa bra arbetsmiljö, goda villkor och möjlighet till utveckling för alla anställda i skolan. För att uppnå detta har Lärarförbundet och Vision tecknat ett samverkansavtal.

Samverkansavtalet innehåller gemensamma utbildningspolitiska ståndpunkter, samt former för avtalssamverkan. Avtalet gäller from 1 januari 2020.

• Vi är ett fackligt professionsförbund för de som är lärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare och lärarstudenter.  De som efter årsskiftet anställs som lärare men saknar utbildning kommer erbjudas medlemskap i Vision. Vi kommer fortsätta jobba för att alla på en lärartjänst ska kunna skaffa sig relevant utbildning och bli medlemmar i Lärarförbundet, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.

På grund av lärarbristen visstidsanställs personer på lärartjänster som saknar behörighet och examen. Den gemensamma ambitionen från förbunden är att dessa ska komma i utbildning för att bli lärare. Förändringen påverkar inte Lärarförbundets nuvarande medlemmar

Vision kommer från och med den 1 januari 2020 att organisera de som inte redan är medlemmar i Lärarförbundet och som är visstidsanställda innehavare av lärartjänster inom förskoleklass, grundskola, fritidshem, gymnasieskola, särskola, gymnasiesärskola, specialskola, vuxenutbildning eller sameskolan men som inte har lärarexamen eller studerar för att bli lärare.

• Vision har idag många medlemmar som arbetar inom skolan i andra yrken än lärare. Det handlar om t.ex. administratörer och kuratorer. Vi organiserar också personal i utbildningsförvaltningar som leder och administrerar skolverksamheten i kommunerna. Därför är det glädjande och naturligt att nu också välkomna de som visstidsanställs på en lärartjänst, men saknar lärarutbildning i Vision. Vi ser fram emot att bidra till att de nya medlemmarna får ut så mycket som möjligt av sitt arbetsliv, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

För mer info, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, 070 746 2124

Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet nås via pressjouren 08-737 69 02, press@lararforbundet.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

IT-strul kostar välfärden miljarder - rapport om välfärdens digiatala arbetsmiljö7.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

I denna rapport undersöker vi hur Visions medlemmar ser på sin digitala arbetsmiljö. Vi har frågat medlemmarna hur mycket tid de dagligen lägger på IT-system som krånglar eller hänger sig, att logga in och ut ur olika program, samt andra IT-relaterade problem. Jämfört med 2014, då en liknande undersökning genomfördes, har tidsåtgången ökat med åtta minuter.