Lärarnas Riksförbund – facket som växer

Lärarnas Riksförbund fortsätter växa. Det är en utveckling som hållit i sig under flera år och som vi är mycket glada över. En god organisationsgrad gör att förutsättningarna att bedriva framgångsrikt fackligt arbete ökar, säger förbundssekreterare Helena Linge.

Vid årsskiftet var antalet medlemmar 91 270, varav de yrkesverksamma ökade till 63 793. Det är rekordsiffror på helår för oss. Störst ökning ser vi bland de yrkesverksamma lärarna.

– Vi växer varje år. En viktig anledning till att vi stadigt växer kan vara tydligheten i de frågor vi driver. Det handlar mycket om det starka fackliga vardagsarbete som våra aktiva lokalombud driver för bra arbetsvillkor och löner för lärare och studie- och yrkesvägledare, säger Helena Linge.

Ökad organisationsgrad

Lärarnas Riksförbund har långsiktigt målsättningen att öka organisationsgraden för att bli ännu mer heltäckande i de akademiska yrkesgrupper av lärare och studie- och yrkesvägledare som förbundet företräder.

– Vår fortsatta ökning är också ett bevis för att vi har starkt gehör för förbundets tydliga inriktning att bekämpa nedskärningarna i skolan och motarbeta de ökade skillnaderna som svensk skola tyvärr präglas av. En viktig seger under året som gått har varit att vi äntligen utlovats ett beslutsunderlag för att förstatliga skolan. Detta är en tydlig profilfråga för Lärarnas Riksförbund och starkt efterfrågat i lärarkåren, avslutar Helena Linge.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Ny statistik visar: Svag löneutveckling för lärare6.2.2020 09:01:23 CETPressmeddelande

Ny lönestatistik för Lärarnas Riksförbund kommunalanställda medlemmar visar i snitt en lönehöjning på 2,6 procent i fjol. Det är den lägsta ökningen sedan 2012. Förbundets ordförande Åsa Fahlén menar att utvecklingen är oroande. – Vi ser tyvärr att den vikande trenden fortsätter. Kommunerna flaggar i många fall för att de brottas med dålig ekonomi, men utvecklingen går igen även i välmående kommuner.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.