Lärarnas Riksförbund frågar hur kommunen har tänkt möta lärarbristen

Vilket ansvar tar din kommun för lärarbristen och den bristande likvärdigheten i den svenska skolan? Med nytillträdda politiker i kommunerna och i medvetenhet om att lärarbristen nu slår mot alla delar av landet, har Lärarnas Riksförbunds förbundsordförande Åsa Fahlén skickat ett brev till landets samtliga kommunstyrelseordföranden.

Hej,

Vilket ansvar tar kommunerna för lärarbristen och den bristande likvärdigheten i den svenska skolan? Med nytillträdda politiker i kommunerna och i medvetenhet om att lärarbristen nu slår mot alla delar av landet, har Lärarnas Riksförbunds förbundsordförande Åsa Fahlén skickat ett brev till landets samtliga kommunstyrelseordföranden. Syftet är att få besked om hur man lokalt tänkt möta lärarbristen under den kommande mandatperioden. Brevet bifogas här.

Åsa Fahlén skriver bland annat:

”Skolans viktigaste resurs är lärarna. I tider av lärarbrist är det viktigt att det i din kommun finns en plan för hur alla elever ska kunna undervisas av behöriga och legitimerade lärare […] ”Att prioritera välfärdens kärna, där skola i allmänhet och undervisning i synnerhet ingår, kan innebära att något annat måste stå tillbaka. Vi på Lärarnas Riksförbund uppmanar dig att våga göra den prioriteringen.”

Kanske har du ett intresse av att följa upp planerna för lärarförsörjningen och vad svaret från kommunen blir. Hör gärna av dig till Lärarnas Riksförbunds kommunombud för eventuella kommentarer.

Vänliga hälsningar

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.

Målet måste vara 100%11.12.2019 11:42:41 CETPressmeddelande

Det är positivt att andelen elever som tar gymnasieexamen på högskoleförberedande program ökar något och att detta är en trend som hållit i sig de senaste åren. Det finns dock flera oroande tendenser i de resultat som Skolverket redovisar idag vad gäller andelen elever som tar gymnasieexamen. Det är viktigt att poängtera att det är de högskoleförberedande programmen som står för ökningen, på yrkesprogrammen är tendensen snarare den motsatta.