Lärarnas Riksförbund satsar på facklig styrka

Lärarnas Riksförbund skapar ett nytt verksamhetsområde som heter Facklig styrka och ett som heter Opinion och Kommunikation. Johan Forsberg anställs som ny kommunikationschef och Helena Linge får som förbundssekreterare ansvar för det nya verksamhetsområdet Facklig styrka.

– Genom omorganisationen kraftsamlar vi för att kunna fokusera ordentligt på den fackliga styrkan och att fortsätta bygga förbundet starkt. Det är ombuden och medlemmarna som ÄR Lärarnas Riksförbund, säger Andreas Mörck, Lärarnas Riksförbunds kanslichef.

Stötta och förstärka
– Med denna satsning ska vi stötta och förstärka förutsättningarna för våra ombud och därmed skapa ännu bättre facklig verksamhet som våra medlemmar kan dra nytta av.

Johan Forsberg är journalist i grunden och har bland annat arbetat på SVT i olika roller. Han kommer närmast från IT&Telekomföretagen inom Almega, där han arbetar som kommunikations- och marknadschef. Johan tillträder sin nya tjänst i mitten av februari.

– Det känns självklart bra och hedrande att få arbeta med viktiga frågor som rör skola och utbildning, frågor som verkligen betyder något – inte minst ur ett samhällsperspektiv, säger Johan Forsberg.

– Jag ser fram mot min nya roll som kommunikationschef på Lärarnas Riksförbund. Det är särskilt viktigt för mig att lära känna förbundets ombud och på djupet förstå medlemmarnas behov.

Nyckeln till facklig styrka
– Det som är viktigt för våra medlemmar och ombud är viktigt för Lärarnas Riksförbund som organisation, säger Helena Linge som kommer leda det  nya verksamhetsområdet Facklig styrka.

– Våra lokala förtroendevalda ombud har en nyckelfunktion. Ombuden har fackligt inflytande och påverkar genom förhandling, samverkan och genom att driva opinion för att skapa bra förutsättningar för lärarna som gör att lärarna har möjlighet att hålla hög kvalitet i undervisningen.

– Därför kraftsamlar vi och ger ombuden, och därmed våra medlemmar, ett ännu större fokus genom att stärka ombudsförutsättningarna utifrån behov och ge rätt stöd och verktyg, avslutar Helena Linge.

För upplysningar:

Zoran Alagic, senior rådgivare kommunikation, 070-262 27 00, zoran.alagic@lr.se

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med över 92 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.