Lärarnas Riksförbund satsar på facklig styrka

Lärarnas Riksförbund skapar ett nytt verksamhetsområde som heter Facklig styrka och ett som heter Opinion och Kommunikation. Johan Forsberg anställs som ny kommunikationschef och Helena Linge får som förbundssekreterare ansvar för det nya verksamhetsområdet Facklig styrka.

– Genom omorganisationen kraftsamlar vi för att kunna fokusera ordentligt på den fackliga styrkan och att fortsätta bygga förbundet starkt. Det är ombuden och medlemmarna som ÄR Lärarnas Riksförbund, säger Andreas Mörck, Lärarnas Riksförbunds kanslichef.

Stötta och förstärka
– Med denna satsning ska vi stötta och förstärka förutsättningarna för våra ombud och därmed skapa ännu bättre facklig verksamhet som våra medlemmar kan dra nytta av.

Johan Forsberg är journalist i grunden och har bland annat arbetat på SVT i olika roller. Han kommer närmast från IT&Telekomföretagen inom Almega, där han arbetar som kommunikations- och marknadschef. Johan tillträder sin nya tjänst i mitten av februari.

– Det känns självklart bra och hedrande att få arbeta med viktiga frågor som rör skola och utbildning, frågor som verkligen betyder något – inte minst ur ett samhällsperspektiv, säger Johan Forsberg.

– Jag ser fram mot min nya roll som kommunikationschef på Lärarnas Riksförbund. Det är särskilt viktigt för mig att lära känna förbundets ombud och på djupet förstå medlemmarnas behov.

Nyckeln till facklig styrka
– Det som är viktigt för våra medlemmar och ombud är viktigt för Lärarnas Riksförbund som organisation, säger Helena Linge som kommer leda det  nya verksamhetsområdet Facklig styrka.

– Våra lokala förtroendevalda ombud har en nyckelfunktion. Ombuden har fackligt inflytande och påverkar genom förhandling, samverkan och genom att driva opinion för att skapa bra förutsättningar för lärarna som gör att lärarna har möjlighet att hålla hög kvalitet i undervisningen.

– Därför kraftsamlar vi och ger ombuden, och därmed våra medlemmar, ett ännu större fokus genom att stärka ombudsförutsättningarna utifrån behov och ge rätt stöd och verktyg, avslutar Helena Linge.

För upplysningar:

Zoran Alagic, senior rådgivare kommunikation, 070-262 27 00, zoran.alagic@lr.se

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med över 92 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Välkommet förtydligande av lärares tillsynsplikt3.7.2020 13:15:21 CESTPressmeddelande

Det är välkommet att Högsta domstolen slår fast att den elev som lyftes bort av en lärare inte utsattes för kränkning. - Det här är en otrolig lättnad tycker jag, det är jätteviktigt att det förtydligas att med lärares ansvar för att skapa trygghet följer befogenheter. Jag hoppas det kommer att skapa en större säkerhet och trygghet för lärarna, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Coronakrisen i skolan – bristande åtgärder för lärare i riskgrupp28.5.2020 06:05:00 CESTPressmeddelande

De riskgrupper som finns i samhället är underställda speciella rekommendationer, där de som har vissa kroniska sjukdomar i största möjliga mån ska undvika miljöer där de riskerar att smittas. Samtidigt visar Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning om coronakrisen i skolan att endast en av tre lärare anser att arbetsgivaren vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda kollegor i riskgrupp.

Coronakrisen i skolan – kunskapstapp för miljardbelopp14.5.2020 06:55:00 CESTPressmeddelande

Distansundervisning som strular, inställd undervisning och hög elevfrånvaro. De direkta kostnaderna för utebliven undervisning beräknas kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor. – Höga kostnader och en redan tuff arbetssituation sätter ökad press på en lärarkår som redan går på knäna. Nu behövs politisk handlingskraft att satsa på lärarna, där bland annat staten tar över huvudansvaret för skolverksamheten, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund.