Lärarnas Riksförbund utreder hur lärarna ska organiseras

En så gott som enig LR kongress har gett styrelsen i uppdrag att utreda vilka former för organisering av förbundets medlemsgrupper som bäst tillvaratar medlemmarnas intressen. Inom uppdraget ingår det att föra diskussioner med Lärarförbundet och närliggande Saco-förbund.

- Jag kommer att göra allt som står i min makt för att vi ska lyckas bättre med vårt fackliga uppdrag. Att vi nu har fått ett mandat att tillsätta en utredning för detta ändamål känns otroligt starkt, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande i Lärarnas Riksförbund.

- Vi går in i utredningsarbetet med gott självförtroende i ett växande förbund som präglas av stark framtidstro. Jag tror att det finns alla förutsättningar för att göra något som är bra till något ännu bättre, säger Åsa Fahlén.

Kongressen fattade även beslut om att uppdra till styrelsen att fördjupa och utveckla samverkan med Lärarförbundet och närliggande Saco-förbund.

- Vi har fått en tydlig signal från förbundets ombud att samverkan med Lärarförbundet är extra viktigt eftersom vi tillsammans tecknar avtal. Jag tror personligen att det är helt avgörande att vi hittar konstruktiva former för samverkan så att vi blir än mer slagkraftiga och eniga, inte minst vid förhandlingsbordet, avslutar Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Nu etableras Saco Utbildning10.9.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund är överens om att etablera Saco Utbildning. Det övergripande syftet med Saco Utbildning är att stärka arbetet med utbildningsfrågorna inom federationen, tydliggöra professionerna inom sektorn, stärka respektive förbund och därmed bidra till att skapa förutsättningar för ett utbildningsväsende av högsta tänkbara kvalitet. Målsättningen är att samverkan ska vara fullt ut etablerad den 1 januari 2021