Lärarnas Riksförbund vill utreda skolans betygssystem

Efter en omröstning beslutade Lärarnas Riksförbunds förbundsmöte på måndagen att nuvarande betygssystem i grundskolan och gymnasiet ska utredas.

Lärarnas Riksförbund delar bilden av att nuvarande betygssystem, där bland annat betyget F underkänner elever, inte fungerar väl. Dagens betygssystem bidrar till att slå ut elever och skapar en stor stress för såväl lärare som elever. Ett nytt betygssystem måste balanseras mellan de olika behov skolsystemet har.

- Vi vill utreda om vi ska införa ett nytt betygssystem, till exempel relativa betyg. Vi utesluter inga åtgärder eller förändringar i detta läge. Vi ser att det nuvarande betygssystemet leder till stress och utslagning för eleverna och en pressad arbetsmiljö för lärarna, säger Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Skolpolitisk debatt i Almedalen: Hur gör vi skolan likvärdig?30.6.2022 08:58:28 CEST | Pressinbjudan

Missa inte när de viktigaste skolfrågorna debatteras i Almedalen! Svensk skola befinner sig i en kris. Likvärdigheten sjunker, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen riskerar att permanentas. Skolor byter dessutom rektorer i oroväckande takt. Varför räcker inte politiken till? Vad tänker partierna göra för att vända utvecklingen? Vilken skola har vi vid nästa val 2026?

Coronakrisen i skolan - Kunskapstapp för miljardbelopp svarades med handsprit9.6.2022 14:15:15 CEST | Pressmeddelande

Lärarnas Riksförbund varnade tidigt för det pågående kunskapstappet i skolan under coronakrisen som förbundet beräknade skulle kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor enbart under våren 2020. I genomsnitt bedömde nästan 3 av 4 lärare redan då enligt LR att pandemin skulle ha en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling. Men den politiska handlingskraften som efterfrågades, om att satsa på lärarna där bland annat staten skulle ta över huvudansvaret för skolverksamheten, uteblev.