Lärarstudenternas frågor blir handbok i läraryrket

Vilka funderingar har lärarstudenter om läraryrket inför steget ut i verkligheten? Genom kontakt med studenter på sociala medier tog Katja Hvenmark-Nilsson reda på just detta. Nu blir lärarstudenternas egna frågor om yrkeslivet en handbok med praktiska tips och inspiration till att hantera klassrummets utmaningar och möjligheter.

Hur motiverar jag mina elever på bästa sätt? Hur planerar jag en lektion och hur lägger jag upp ett föräldramöte? Efter att ha släppt sin första bok om livet som nyutexaminerad lärare, började frågorna till Katja Hvenmark-Nilsson att trilla in från andra blivande lärare.

– Jag märkte att det fanns ett stort sug efter inspiration och handfasta råd. Jag blev praktiskt taget ombedd att skriva boken, men jag behövde veta mer. Via sociala medier sträckte jag mig ut till lärarstudenter och jag gick igenom lärarutbildningarnas utvärderingar för att bättre förstå vad de saknade. Resultatet blev boken Välkommen in i mitt klassrum, som baserat på min egen och kollegors erfarenhet och relaterat till den forskning studenterna möter på utbildningen, svarar på de vanligaste frågorna lärarstudenterna har, berättar Katja Hvenmark-Nilsson.

En bro mellan teori och verklighet
– När man möter eleverna för första gången kan man uppleva att det finns ett stort glapp mellan den teori man lärt sig och den verklighet man möter. Att jobba med människor och gruppdynamik medför alltid en viss grad av osäkerhet. Hur gör jag till exempel en tisdag eftermiddag när alla sitter trötta i sina skolbänkar och inte orkar hänga med? Boken bygger på verkliga scenarier och fungerar som en bro mellan teori och verklighet, säger Katja Hvenmark-Nilsson.

Vägledning och praktiska råd
Läsaren får följa olika klasser under två veckor, där varje dag har ett tema. Utifrån beskrivningar från verkligheten får läsaren vägledning och praktiska råd bland annat om hur man:

• Strukturerar lektioner för att få rutin på snabb planering
  • Skapar arbetsro i klassrummet
  • Använder digitala hjälpmedel i skolan

– Jag ville skriva en positiv och praktisk bok om läraryrket och visa på yrkets fantastiska möjligheter genom att beskriva dess utmaningar. Det ska samtidigt vara kul läsning. Jag har försökt slå ut väggarna i klassrummet där även eleverna får höras med sina röster, säger Katja Hvenmark-Nilsson.

Välkommen in i mitt klassrum – vägledning för nya lärare är utgiven av Studentlitteratur. Boken riktar sig främst till blivande lärare men kan också användas till kollegialt lärande för erfarna lärare som vill, men aldrig hinner besöka andra lärares klassrum.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.