Larm från läkare om arbetsmiljön på SöS

Stockholm 9 juli 2021: De nya operationssalarna är på tok för varma och med hög luftfuktighet. Tillsammans med heltäckande plastkläder och ansiktsskydd gör det personalens arbetsmiljö närmast olidlig. Så låter larmet från läkare på Södersjukhuset som Vänsterpartiets politiker fått.

- Från läkare på Södersjukhuset har vi fått ganska konkreta och samstämmiga uppgifter. Operationer har fått ställas in. Temperaturen i operationssalarna har varit uppe på 29 grader, berättar Kerstin Amelin, som sitter för Vänsterpartiet i fastighetsbolaget Locums styrelse.

Men, nej det råder inga större problem, får vi till svar från Södersjukhuset och Locum.

Både SöS och fastighetsbolaget Locum förnekar att operationer har ställts in. Locum medger att det finns problem med luftfuktighet, men att avfuktningsanläggningar är på gång i år och under nästa år. SöS har inte till media velat uppge högsta uppmätta temperatur, eller svarar snarare att det är ”oklart” och meddelar att denna veckas högsta temperatur är 23,5 grader, vilket då inte skulle diffa så mycket från optimala operationstemperaturen på 23 grader

- Dessa motstridiga uppgifter gör att vi som politiker måste ställa frågor, säger Catarina Wahlgren, ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden för Vänsterpartiet.

- Hur står det egentligen till med arbetsmiljön på SöS kirurgen? Och hur ska vi som folkvalda tolka de svar vi får från ledningen om de inte alls stämmer med vad vi får höra av anställda läkare?

Kerstin Amelin vill att Locum ska få konsekvenser ifall bolaget brustit i ansvar.

- Om viktig vård eller operationer ställs in, vad blir konsekvensen för Locum som ansvarar för inomhusmiljön? undrar Kerstin Amelin.

- Har operationer på SöS ställts in eller ej? frågar Catarina Wahlgren. Sanningen kan inte rimligen ligga någonstans mittemellan.Till Locums styrelses möte 26 augusti tänker Vänsterpartiet lägga en skrivelse med frågor kring detta. Vi avser också lägga en skrivelse i HSN 24 augusti med krav på svar (bifogas).För mer info, kontakta:

Kerstin Amelin, ledamot V i Locums styrelse: 0768051113

Catarina Wahlgren, ledamot V i Hälso- och sjukvårdsnämnden: 0707375418

För mer info, kontakta:

Kerstin Amelin, ledamot i Locums styrelse: 0768051113

Catarina Wahlgren, ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden: 0707375418

Lena Malmberg

Pressekreterare Vänsterpartiet Region Stockholm

tel: +46707377061

lena.2.malmberg@sll.se

Bättre kontroll av undanträngningseffekter i Region Stockholms skattefinansierade vård20.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

När vårdgivare tar emot både regionfinansierade och privatfinansierade patienter kan det leda till att patienter med större vårdbehov trängs undan i vårdkön. Regionens patienter ska vara trygga med att de får vård efter behov. Därför genomför Region Stockholm nu åtgärder med målet att öka kontrollen kring vårdgivare som både tar emot regionens patienter och privatfinansierade patienter.