Larm från läkare om arbetsmiljön på SöS

Stockholm 9 juli 2021: De nya operationssalarna är på tok för varma och med hög luftfuktighet. Tillsammans med heltäckande plastkläder och ansiktsskydd gör det personalens arbetsmiljö närmast olidlig. Så låter larmet från läkare på Södersjukhuset som Vänsterpartiets politiker fått.

- Från läkare på Södersjukhuset har vi fått ganska konkreta och samstämmiga uppgifter. Operationer har fått ställas in. Temperaturen i operationssalarna har varit uppe på 29 grader, berättar Kerstin Amelin, som sitter för Vänsterpartiet i fastighetsbolaget Locums styrelse.

Men, nej det råder inga större problem, får vi till svar från Södersjukhuset och Locum.

Både SöS och fastighetsbolaget Locum förnekar att operationer har ställts in. Locum medger att det finns problem med luftfuktighet, men att avfuktningsanläggningar är på gång i år och under nästa år. SöS har inte till media velat uppge högsta uppmätta temperatur, eller svarar snarare att det är ”oklart” och meddelar att denna veckas högsta temperatur är 23,5 grader, vilket då inte skulle diffa så mycket från optimala operationstemperaturen på 23 grader

- Dessa motstridiga uppgifter gör att vi som politiker måste ställa frågor, säger Catarina Wahlgren, ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden för Vänsterpartiet.

- Hur står det egentligen till med arbetsmiljön på SöS kirurgen? Och hur ska vi som folkvalda tolka de svar vi får från ledningen om de inte alls stämmer med vad vi får höra av anställda läkare?

Kerstin Amelin vill att Locum ska få konsekvenser ifall bolaget brustit i ansvar.

- Om viktig vård eller operationer ställs in, vad blir konsekvensen för Locum som ansvarar för inomhusmiljön? undrar Kerstin Amelin.

- Har operationer på SöS ställts in eller ej? frågar Catarina Wahlgren. Sanningen kan inte rimligen ligga någonstans mittemellan.Till Locums styrelses möte 26 augusti tänker Vänsterpartiet lägga en skrivelse med frågor kring detta. Vi avser också lägga en skrivelse i HSN 24 augusti med krav på svar (bifogas).För mer info, kontakta:

Kerstin Amelin, ledamot V i Locums styrelse: 0768051113

Catarina Wahlgren, ledamot V i Hälso- och sjukvårdsnämnden: 0707375418

För mer info, kontakta:

Kerstin Amelin, ledamot i Locums styrelse: 0768051113

Catarina Wahlgren, ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden: 0707375418

Lena Malmberg

Pressekreterare Vänsterpartiet Region Stockholm

tel: +46707377061

lena.2.malmberg@sll.se

V: Det moderatledda styret och MTR:s besked om att göra sig av med samtlig ombordpersonal på pendeltågen är en katastrof10.6.2021 13:57:00 CEST | Pressmeddelande

MTR och den blågröna majoriteten i regionen har idag meddelat att de planerar göra sig av med samtlig ombordpersonal på pendeltågen i Stockholm. Det handlar om över 400 personer som arbetar ombord på tågen som ska omplaceras. Vänsterpartiet anser att beslutet är en katastrof för både personalens och resenärernas trygghet.

V: Akut personalbrist inom sjukvården - privata vårdgivare måste kallas in!21.5.2021 09:58:00 CEST | Pressmeddelande

SVT rapporterar om att de tagit del av dokument som avslöjar hur allvarlig personalbrist det befaras bli inom Stockholms sjukvård i sommar. Vänsterpartiet kräver att privata vårdgivare kallas in då läget är akut. Enligt uppgifter i media ser Karolinska sjukhuset extremt allvarligt på hur sommarbemanningen på sjukhuset kommer att se ut och vädjar nu efter hjälp med vårdpersonal från våra grannländer. – När till och med höga chefer på Karolinska säger att bemanningen inför sommaren ser mycket svår ut och vädjar om hjälp från utomlands - ja då är läget verkligen illa, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm – Region Stockholm har genom det moderatledda styret vägrat ställa krav på att privata vårdgivare med rätt kompetens ska bidra på akutsjukhusen. Det vi ser nu är ett tydligt resultat av detta, säger Jonas Lindberg (V). Vänsterpartiet anser att det måste till en bättre nationell samordning där Socialstyrelsen i högre grad styr vart det ä

V: Underfinansiering av tunnelbanan ska inte finansieras av trängselskatten27.4.2021 13:13:00 CEST | Pressmeddelande

Notan för utbyggnaden av nya tunnelbanan blir nio miljarder kronor högre än beräknat. Nu presenterar regeringen hur mycket aktörerna staten, regionen och kommunerna ska betala. Vänsterpartiet vill att staten generellt finansierar mer infrastruktur för att inte sätta kommuner i en sists där de måste medfinansiera infrastruktur och vi vill att staten går in med en summa för att täcka sin del av kostnaden, inte ta av trängselskatten.