Kommunal

Larmrapport: Allt fler lever på den yttersta marginalen

Förbundsordförande

Nästan var sjunde med heltidsjobb på Kommunals avtalsområde har en grundlön på 22 000 kr eller mindre i månaden. För en ensamstående med ett barn innebär detta att man endast har några hundralappar kvar efter att grundläggande utgifter är betalda. Det visar en ny rapport från fackförbundet Kommunal.

- Risken för fattigdom ökar markant bland de med lägst löner nu när inflationen skenar, det är mycket allvarligt och djupt oroväckande. Trots att man arbetar heltid och gör rätt för sig så tvingas man leva extremt knapert. Många känner en oro över att privatekonomin, när som helst, ska krascha. Så ska det inte vara, vi ska inte ha fattiga arbetare i Sverige, säger Malin Ragnegård, Kommunals ordförande.

Enligt Kommunals beräkningar innebär det tuffa ekonomiska läget att, exempelvis, en ensamstående med 22 000 kr eller mindre i månaden endast har cirka 700 kr kvar i plånboken efter att alla nödvändiga utgifter är betalda. Rapporten visar att de med lägsta löner inte heller har möjlighet att spara och därmed saknar en ekonomisk buffert för oförutsedda utgifter.

Allra hårdast drabbas de med lägst löner. Därför kräver Kommunal i årets avtalsrörelse en extra låglönesatsning riktad mot de lägst avlönade på respektive avtalsområde. Kommunal vill att en del av löneutrymmet ska omfördelas till de med lägst inkomster.

- Rapporten visar med all tydlighet att de med lägst löner måste prioriteras i den här avtalsrörelsen. För i Sverige ska du kunna försörja dig själv och dina barn på en vanlig arbetarlön. Därför krävs det en låglönesatsning, säger Malin Ragnegård, Kommunals ordförande.

Kommunal ska i årets avtalsrörelse förhandla cirka 50 kollektivavtal. Avtalen för anställda i kommuner, regioner och deras bolag gäller till 2024.

Rapporten i korthet

I rapporten visar Kommunal genom några enkla räkneexempel att det finns grupper som har svårt att få ekonomin att gå ihop trots att hushållen bor trångt och varken lägger pengar på fritidsaktiviteter eller har en bil.

I rapporten lyfts även att:

• Andelen personer som riskerar att leva i fattigdom har fördubblats sedan nittiotalet. År 2019 låg andelen med så kallad låg ekonomisk standard på nästan 15 procent i befolkningen i stort.

• Ungefär 14 procent av alla med heltidsjobb på Kommunals avtalsområde har en grundlön på 22 000 kr eller mindre i månaden. Det ger en lön på ungefär 16 000 kr efter skatt.

• Ungefär 30 procent av alla med heltidsjobb på Kommunals avtalsområde har en grundlön på 24 000 kr eller mindre i månaden.

• För en ensamstående med ett barn och en grundlön på 22 000 kr eller mindre i månaden betyder det att man redan innan inflationen ökade levde med låg ekonomisk standard.

• Kommunals beräkningar visar att en ensamstående med barn och en grundlön på 22 000 kr eller mindre i månaden endast har några hundralappar över efter grundläggande utgifter är betalda. Grundläggande utgifter innefattar bland annat kostnader för boende, livsmedel, försäkringar, läkemedel, transport, kläder, husgeråd och abonnemang.

Förbundsordförande

Kommunal

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Följ Kommunal

Senaste pressmeddelandena från Kommunal

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.

Kommunals krav i avtalsrörelsen 202415.12.2023 13:15:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.