Läromedelsförfattarpriset Lärkan till Jan Skansholm

Jan Skansholm, teknologie doktor och författare till läroböcker inom programmering har vunnit Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2016 i kategorin Universitet/Högskola. Jan tar emot priset av minister för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, på Skolforum den 31 oktober.

Jan Skansholm, vinnare av Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2016, har bland annat skrivit C från början (2016), som ger en introduktion till både språket C och programmeringsteknik.

Läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund för femte året i rad. Lärkanpriset delas ut i fem kategorier, med prissumman 50 000 kronor i respektive kategori. I år går priset i kategorin Universitet/Högskola till Jan Skansholm, teknologie doktor och sedan många år universitetslektor vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

Välkända titlar inom programmering
Jan Skansholm har författat ett flertal läroböcker om Java, C#, C, C++, Ada, Unix och X som är kända för merparten av alla som någon gång lärt sig att programmera. Jan Skansholms senaste bok C från början (2016) ger en introduktion till både språket C och programmeringsteknik.

Möter läsaren på rätt nivå
Jens Fredholm, Studentlitteraturs förläggare inom teknik, säger:
    – Jan har förmågan att lyfta fram det väsentliga och vara en vägledare för läsaren. Inom programmering finns massor av information och diskussioner på nätet, då behövs en pedagogisk struktur än mer, det är Jans författarskap ett utmärkt exempel på. Vi gratulerar Jan till det hedervärda priset!

Om Läromedelsförfattarpriset Lärkan
Lärkanpriset delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund. Förbundet delar även ut Lärkungepriset till årets debutant. Priserna är framtagna för att framhäva författarens roll när det gäller att ta fram läromedel i tryckt eller i digital form. God textkvalitet samt goda pedagogiska och didaktiska egenskaper i författarskapet är viktiga bedömningsgrunder för juryn. Årets priser delas ut av Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, på Skolforum den 31 oktober kl. 13.00, på Östra scenen.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.