Läromedelsförfattarpriset Lärkan till Jan Skansholm

Jan Skansholm, teknologie doktor och författare till läroböcker inom programmering har vunnit Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2016 i kategorin Universitet/Högskola. Jan tar emot priset av minister för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, på Skolforum den 31 oktober.

Jan Skansholm, vinnare av Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2016, har bland annat skrivit C från början (2016), som ger en introduktion till både språket C och programmeringsteknik.

Läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund för femte året i rad. Lärkanpriset delas ut i fem kategorier, med prissumman 50 000 kronor i respektive kategori. I år går priset i kategorin Universitet/Högskola till Jan Skansholm, teknologie doktor och sedan många år universitetslektor vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

Välkända titlar inom programmering
Jan Skansholm har författat ett flertal läroböcker om Java, C#, C, C++, Ada, Unix och X som är kända för merparten av alla som någon gång lärt sig att programmera. Jan Skansholms senaste bok C från början (2016) ger en introduktion till både språket C och programmeringsteknik.

Möter läsaren på rätt nivå
Jens Fredholm, Studentlitteraturs förläggare inom teknik, säger:
    – Jan har förmågan att lyfta fram det väsentliga och vara en vägledare för läsaren. Inom programmering finns massor av information och diskussioner på nätet, då behövs en pedagogisk struktur än mer, det är Jans författarskap ett utmärkt exempel på. Vi gratulerar Jan till det hedervärda priset!

Om Läromedelsförfattarpriset Lärkan
Lärkanpriset delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund. Förbundet delar även ut Lärkungepriset till årets debutant. Priserna är framtagna för att framhäva författarens roll när det gäller att ta fram läromedel i tryckt eller i digital form. God textkvalitet samt goda pedagogiska och didaktiska egenskaper i författarskapet är viktiga bedömningsgrunder för juryn. Årets priser delas ut av Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, på Skolforum den 31 oktober kl. 13.00, på Östra scenen.

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.