Läromedelsförfattarpriset Lärkan till Jan Skansholm

Jan Skansholm, teknologie doktor och författare till läroböcker inom programmering har vunnit Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2016 i kategorin Universitet/Högskola. Jan tar emot priset av minister för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, på Skolforum den 31 oktober.

Jan Skansholm, vinnare av Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2016, har bland annat skrivit C från början (2016), som ger en introduktion till både språket C och programmeringsteknik.

Läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund för femte året i rad. Lärkanpriset delas ut i fem kategorier, med prissumman 50 000 kronor i respektive kategori. I år går priset i kategorin Universitet/Högskola till Jan Skansholm, teknologie doktor och sedan många år universitetslektor vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

Välkända titlar inom programmering
Jan Skansholm har författat ett flertal läroböcker om Java, C#, C, C++, Ada, Unix och X som är kända för merparten av alla som någon gång lärt sig att programmera. Jan Skansholms senaste bok C från början (2016) ger en introduktion till både språket C och programmeringsteknik.

Möter läsaren på rätt nivå
Jens Fredholm, Studentlitteraturs förläggare inom teknik, säger:
    – Jan har förmågan att lyfta fram det väsentliga och vara en vägledare för läsaren. Inom programmering finns massor av information och diskussioner på nätet, då behövs en pedagogisk struktur än mer, det är Jans författarskap ett utmärkt exempel på. Vi gratulerar Jan till det hedervärda priset!

Om Läromedelsförfattarpriset Lärkan
Lärkanpriset delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund. Förbundet delar även ut Lärkungepriset till årets debutant. Priserna är framtagna för att framhäva författarens roll när det gäller att ta fram läromedel i tryckt eller i digital form. God textkvalitet samt goda pedagogiska och didaktiska egenskaper i författarskapet är viktiga bedömningsgrunder för juryn. Årets priser delas ut av Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, på Skolforum den 31 oktober kl. 13.00, på Östra scenen.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.