Läromedelsförfattarpriset Lärkan till Jan Skansholm

Jan Skansholm, teknologie doktor och författare till läroböcker inom programmering har vunnit Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2016 i kategorin Universitet/Högskola. Jan tar emot priset av minister för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, på Skolforum den 31 oktober.

Jan Skansholm, vinnare av Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2016, har bland annat skrivit C från början (2016), som ger en introduktion till både språket C och programmeringsteknik.

Läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund för femte året i rad. Lärkanpriset delas ut i fem kategorier, med prissumman 50 000 kronor i respektive kategori. I år går priset i kategorin Universitet/Högskola till Jan Skansholm, teknologie doktor och sedan många år universitetslektor vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

Välkända titlar inom programmering
Jan Skansholm har författat ett flertal läroböcker om Java, C#, C, C++, Ada, Unix och X som är kända för merparten av alla som någon gång lärt sig att programmera. Jan Skansholms senaste bok C från början (2016) ger en introduktion till både språket C och programmeringsteknik.

Möter läsaren på rätt nivå
Jens Fredholm, Studentlitteraturs förläggare inom teknik, säger:
    – Jan har förmågan att lyfta fram det väsentliga och vara en vägledare för läsaren. Inom programmering finns massor av information och diskussioner på nätet, då behövs en pedagogisk struktur än mer, det är Jans författarskap ett utmärkt exempel på. Vi gratulerar Jan till det hedervärda priset!

Om Läromedelsförfattarpriset Lärkan
Lärkanpriset delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund. Förbundet delar även ut Lärkungepriset till årets debutant. Priserna är framtagna för att framhäva författarens roll när det gäller att ta fram läromedel i tryckt eller i digital form. God textkvalitet samt goda pedagogiska och didaktiska egenskaper i författarskapet är viktiga bedömningsgrunder för juryn. Årets priser delas ut av Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, på Skolforum den 31 oktober kl. 13.00, på Östra scenen.

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.