Lärportal för industrin bjuder in besöksnäringen

En ny väg till digitala utbildningar erbjuds Visitas och Hotell- och restaurangfackets medlemmar när industrins lärportal kompetens.nu öppnar för besöksnäringen.

– Det är väldigt positivt att anställda inom besöksnäringen får möjlighet till kompetensutveckling via kompetens.nu, säger Peter Thomelius, utbildning och HR-chef på Visita.

– Besöksnäringen har drabbats hårt av covid-19-pandemin och den här möjligheten att ta del av kompetensutveckling digitalt är ett sätt för både företag och anställda att uppgradera kompetensen för att gå stärkta ur krisen, fortsätter Peter Thomelius.

Lärportalen lanserades förra året och först ut var utbildningar riktade till anställda inom industrin. Nu kompletteras portalen med utbildningar för anställda inom besöksnäringen.

kompetens.nu är ett initiativ från Tillväxtverket, Vinnova, Myndigheten för yrkeshögskolan, Industriarbetsgivarna, Teknikföretagen, IF Metall, Sveriges ingenjörer, Unionen, Visita, Hotell- och restaurangfacket och Combient.

– Med utvidgningen av kompetens.nu kan vi stötta ännu fler företag i fler branscher för att säkerställa kompetensen hos medarbetarna. Rätt kompetens är nödvändigt för att företagen ska kunna behålla och stärka sin konkurrenskraft, säger Maria Rosendahl, näringspolitisk chef på Teknikföretagen.

– Industrin är beroende av rätt kompetens även i andra branscher, därför ligger det i industrins intresse att fler ska kunna ta del av kompetens.nu, fortsätter Maria Rosendahl.

Redan nu kan företag inom besöksnäringen göra intresseanmälan om att ta del av utbildning via kompetens.nu.

Om kompetens.nu
kompetens.nu är en lärportal baserad på arbetsmarknadens behov av kompetensutveckling. Bakom satsningen står myndigheterna Tillväxtverket, Vinnova och Myndigheten för yrkeshögskolan, arbetsgivarorganisationerna Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna, fackförbunden IF Metall, Sveriges Ingenjörer, Unionen, Visita, Hotell- och restaurangfacket samt Combient.

Samarbetet initierades inom ramen för regeringens samverkansprogram för kompetensförsörjning och livslångt lärande. Lärportalen är utvecklad av Collegial, som ingår i Combient Group. Under 2021 finansieras utbildningarna av Europeiska Socialfonden och är kostnadsfria för den som deltar.