Lars Isacson ny på Göteborg & Co

Han har lång erfarenhet av affärsutveckling, digitala insikter och gedigen kunskap om besöksnäringen. Nu tar Lars Isacson klivet in på Göteborg & Co. Här ska han arbeta med att genomföra affärsstrategierna för de kommande åren.

Lars Isacson började på Göteborg & Co 23 april

Klockan är strax före åtta på fredagsmorgonen och Lars har just påbörjat sin femte arbetsdag på Göteborg & Co. Under 13 år var han VD för SCR Svensk Camping, nu har han fått en ny utmaning. Att se till så strategierna i affärsplanerna för destinationen Göteborg och Göteborg & Co de kommande åren blir verklighet. Lars kommer jobba nära Göteborg & Co:s VD Camilla Nyman.

- Jag har alltid varit imponerad av Göteborg & Co:s arbete och är väldigt glad över att få vara en aktiv del av verksamheten. Det finns rätt mycket att lära, men jag tror att jag har rätt mycket att bidra med också, säger han.

Göteborgs Stad antog i vintras programmet för besöksnäringens utveckling vilket sätter upp en målbild om fördubbling av turismen från 2015 till 2030.

- Det är en ambitiös, spännande och modig plan. Och om vi lyckas genomföra den kommer det stort att gagna Göteborg och göteborgarna.

Han är van vid utmaningar. Redan 1995 var han med och startade en av de första webbyråerna i Sverige och har jobbat med digital utveckling både inom landet och internationellt. På Göteborg & Co kommer han också bli ansvarig för omvärldsbevakning och analys.

- En jätteviktig funktion. Det gäller att leverera värdefullt stöd till verksamheten och till våra partners. Att förstå vad som händer och hur besökarna ser ut är något vi måste ligga långt framme med. Näringen måste äga relationerna och inte lämna över till de stora digitala aktörerna.

I sitt nya jobb att genomföra affärsstrategierna ser han tre utmaningar:

• Att det skapas tillräckligt med beondekapacitet för att kunna ta emot så många besökare.
  • Att tillgängligheten finns så att besökarna kan ta sig hit.
  • Att hålla hög fart i utvecklingen. Fatta modiga beslut och våga gå först.

- Jag är oerhört taggad och sugen på att genomföra planerna. Men måste först lyssna på all kunskap och erfarenhet som finns här och inom besöksnäringen i staden.

Lars Isacson började på Göteborg & Co 23 april

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.