Lars Lerin vinner Visa vägen-priset för sina lärlingar!

Lars Lerin var en av nio finalister som hade chansen att vinna titeln Årets eldsjäl i Visa vägen-priset, och strax innan sju på måndag kväll läste ärkebiskop, tillika Visa vägen-jurymedlem, Antje Jackelén upp hans namn.

Tyvärr kunde inte Lars Lerin medverka, då han insjuknat precis innan galan, men låter hälsa via telefon att han är väldigt glad för utmärkelsen. Anledningen till nomineringen och vinsten är programserien Lerins Lärlingar där han låter människor med funktionsvariationer utveckla sina olika konstnärliga talanger.

– Jag har själv alltid upplevt mig lite udda och känt mig hemma med människor som befinner sig lite i utkanten. De här personerna lärde jag känna då de hade sin julshow på Sandgrund där jag ställer ut, berättar Lars Lerin i ett filmat inslag från turnén.

– De har ju så mycket att ge och är så starka personligheter, som är roliga, men ändå har så mycket klokt att säga, fortsätter han.

I Lars Lerins ställe finns Eva Beckman från SVT med på galan och tar emot priset i hans ställe. Hon är den som köpt in Lerins lärlingar och har ett mycket stort engagemang för att alla människor ska få chansen att utveckla sina talanger och sin kreativitet.

– Och det här engagemanget är väldigt äkta för Lars. Efter att första programserien var över fortsatte han att träffa sina lärlingar varje onsdag eftersom han tyckte så mycket om det, säger Eva Beckman.

– Och nu kan jag också avslöja att ni kommer att kunna fira jul med Lars Lerin och han lärlingar då vi sänder ett program innan julafton! berättar hon och får en stor applåd.

Priset delas ut till en person som genom sitt engagemang krossar fördomar och bryter utanförskap för personer med en funktionsnedsättning, en beskrivning som mycket väl passar in på Lars Lerin och Lerins lärlingar.

Det är elfte året som Visa vägen-priset delas ut och även ifjol kom vinnaren från Värmland. Då var det Joanna Halvardsson som tog hem priset som Årets eldsjäl, för sitt arbete med att sprida kunskap om NPF-diagnoser.

Årets arbetsgivare blir Grönsakshallen Sourunda och Partykungen i Gävle vinner Visa vägen-juryns hederspris för sitt unika sätt att leta kompetens och förmågor hos människor med funktionsnedsättningar.

Motivering till Årets eldsjäl:

För den här eldsjälen handlar det aldrig om att göra gott, utan bara om att göra det som är naturligt. Att tro på människors talang och att frigöra deras förmågor – för att det är smart, berikande och bra för alla. För att det är självklart.

Med engagemang och medkänsla sprider eldsjälen en värme som får andra människor att växa, brinna och utvecklas som människor. Ett engagemang som smittar av sig och når hela vägen hem i stugorna.

Länk till mapp där bilder laddas upp under kvällen:

Henrik Fitinghoff
Presschef
+46 8-5534 11 11
henrik.fitinghoff@samhall.se

Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sin egen verksamhets bästa.

Allmänheten har sagt sitt genom att rösta på sina favoriter och nu utses en regional vinnare i varje kategori av juryn. De regionala vinnarna, nio eldsjälar och nio arbetsgivare, går sedan till en riksfinal där den nationella vinnaren koras på Visa vägen-galan den 25 november.

Samhalls viktigaste uppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Företaget har över 25 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och genom åren har omkring 200 000 personer fått jobb inom, och genom, bolaget.