Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.

År 2000 vann Lars von Trier en Palme d’Or för Trollhätteinspelade Dancer in the Dark. Dessutom har följande valts ut till eller vunnit priser i festivalens huvudtävlan: The Element of Crime(1984); Europa (1991); Breaking the Waves (1996); Idioterna (1998); Dogville (2003); Manderlay (2005); Antichrist (2009); Melancholia (2011).

Film i Väst har samproducerat nio filmer med Lars von Trier (* inspelade i Västra Götaland): Dancer in the Dark*, Dogville*, Manderlay, Direktøren for det hele, Erik Nietsche – de unga åren (manus), Antichrist, Melancholia*, Nymphomaniac, The House That Jack Built*.

I rollerna ser vi Matt Dillon (Wayward Pines, 2016; Crash, 2004) as Jack, Bruno Ganz (Undergången, 2004) as Verge and Uma Thurman (Nymphomaniac, 2013; Pulp Fiction, 1995), Riley Keough(The Girlfriend Experience, 2016; Mad MaxFury Road, 2015), Siobhan Fallon Hogan (Dancer in the Dark, 2000; Dogville, 2003) and Sofie Gråbøl (Der kommer en dag, 2016; The Killing, 2012) will appear as some of the unfortunate women who encounter Jack along his way.

The House That Jack Built utspelar sig i USA på 1970-talet. Vi får följa den högintelligente Jack under fem incidenter och introduceras till de mord som definierar Jacks utveckling till seriemördare. Allt berättat ur Jacks perspektiv. Han ser varje mord som ett mästerverk i sig även om hans dysfunktionalitet skapar problem för honom i den verkliga världen. Trots det faktum att polisens slutliga och oundvikliga ingripande kommer närmare och närmare (vilket både provocerar och ökar trycket på Jack) utsätter han sig, på tvärs mot all logik, allt större risker.

Vi får ta del av Jacks beskrivningar av hans personliga tillstånd, problem och tankar under ett återkommande samtal med den okände Verge – en grotesk samling av lögner parad med ett närmast barnlik självömkan och ingående förklaringar av de farliga och komplicerade handlingar som Jack gör.

The House That Jack built är producerad av Louise Vesth för Zentropa Group och svenska samproducenter är Lizette Jonjic och Madeleine Ekman på Zentropa Sweden i samproduktion med Film i Väst, Copenhagen Film Fund, Slot Machine, med stöd av Danska Filminstituet, Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Centre National du Cinema et de l’image animée, Film- und Medienstiftung NRW, Eurimages, The Media Programme of the European Union och i samarbete med DR, SVT. Nordisk distribution genom Nordisk Film. Internationell försäljning TrustNordisk.

Filmen har sålts till en lång rad länder och kontinenter, bland andra USA, Storbritannien, Irland, Tyskland, Österrike, Frankrike, Latinamerika, italien, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Grekland, Portugal, Israel, Mellanöstern, Kina, Hong Kong, Sydkorea, Ryssland, Polen, Ungern, Taiwan, ex-Jugoslavien, Tjeckien, Bulgarien, Rumänien och Baltikum.

Film i Västs samproduktion THE WILD PEAR TREE i huvudtävlan i Cannes19.4.2018 00:00Pressmeddelande

Tidigare Cannes-vinnaren, den turkiske regissören Nuri Bilge Ceylans film The Wild Pear Tree är uttagen till att tävla om en Palme d’Or vid Filmfestivalen i Cannes, som börjar den 8 maj. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney Group. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan. 2014 vann Nuri Bilge Ceylan en Guldpalm med sin film Vinterdvala och han är flerfaldigt nominerad till samma pris i Cannes.