Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.

År 2000 vann Lars von Trier en Palme d’Or för Trollhätteinspelade Dancer in the Dark. Dessutom har följande valts ut till eller vunnit priser i festivalens huvudtävlan: The Element of Crime(1984); Europa (1991); Breaking the Waves (1996); Idioterna (1998); Dogville (2003); Manderlay (2005); Antichrist (2009); Melancholia (2011).

Film i Väst har samproducerat nio filmer med Lars von Trier (* inspelade i Västra Götaland): Dancer in the Dark*, Dogville*, Manderlay, Direktøren for det hele, Erik Nietsche – de unga åren (manus), Antichrist, Melancholia*, Nymphomaniac, The House That Jack Built*.

I rollerna ser vi Matt Dillon (Wayward Pines, 2016; Crash, 2004) as Jack, Bruno Ganz (Undergången, 2004) as Verge and Uma Thurman (Nymphomaniac, 2013; Pulp Fiction, 1995), Riley Keough(The Girlfriend Experience, 2016; Mad MaxFury Road, 2015), Siobhan Fallon Hogan (Dancer in the Dark, 2000; Dogville, 2003) and Sofie Gråbøl (Der kommer en dag, 2016; The Killing, 2012) will appear as some of the unfortunate women who encounter Jack along his way.

The House That Jack Built utspelar sig i USA på 1970-talet. Vi får följa den högintelligente Jack under fem incidenter och introduceras till de mord som definierar Jacks utveckling till seriemördare. Allt berättat ur Jacks perspektiv. Han ser varje mord som ett mästerverk i sig även om hans dysfunktionalitet skapar problem för honom i den verkliga världen. Trots det faktum att polisens slutliga och oundvikliga ingripande kommer närmare och närmare (vilket både provocerar och ökar trycket på Jack) utsätter han sig, på tvärs mot all logik, allt större risker.

Vi får ta del av Jacks beskrivningar av hans personliga tillstånd, problem och tankar under ett återkommande samtal med den okände Verge – en grotesk samling av lögner parad med ett närmast barnlik självömkan och ingående förklaringar av de farliga och komplicerade handlingar som Jack gör.

The House That Jack built är producerad av Louise Vesth för Zentropa Group och svenska samproducenter är Lizette Jonjic och Madeleine Ekman på Zentropa Sweden i samproduktion med Film i Väst, Copenhagen Film Fund, Slot Machine, med stöd av Danska Filminstituet, Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Centre National du Cinema et de l’image animée, Film- und Medienstiftung NRW, Eurimages, The Media Programme of the European Union och i samarbete med DR, SVT. Nordisk distribution genom Nordisk Film. Internationell försäljning TrustNordisk.

Filmen har sålts till en lång rad länder och kontinenter, bland andra USA, Storbritannien, Irland, Tyskland, Österrike, Frankrike, Latinamerika, italien, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Grekland, Portugal, Israel, Mellanöstern, Kina, Hong Kong, Sydkorea, Ryssland, Polen, Ungern, Taiwan, ex-Jugoslavien, Tjeckien, Bulgarien, Rumänien och Baltikum.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: Sex samproduktioner nominerade till European Film Awards21.8.2018 12:45Pressmeddelande

15 december delas European Film Awards ut i Sevilla. 49 europeiska långfilmer har nominerats, sex av dem är Film i Västs samproduktioner. De är alla inspelade eller postproducerade i Västra Götaland. - Vi gratulerar de nominerade filmerna till det främsta europeiska filmpriset. Det är ett gott betyg för filmer som också skördar framgångar på festivaler som Cannes, Toronto eller Karlovy Vary. Det har varit en medveten satsning från Film i Väst få att få stora svenska och internationella samproduktioner till Västra Götaland för inspelning eller postproduktion. Filmer som ska nå den stora publiken och/eller nå framgång på internationella festivaler. Det är det vi ser resultatet av här, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.