Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.

År 2000 vann Lars von Trier en Palme d’Or för Trollhätteinspelade Dancer in the Dark. Dessutom har följande valts ut till eller vunnit priser i festivalens huvudtävlan: The Element of Crime(1984); Europa (1991); Breaking the Waves (1996); Idioterna (1998); Dogville (2003); Manderlay (2005); Antichrist (2009); Melancholia (2011).

Film i Väst har samproducerat nio filmer med Lars von Trier (* inspelade i Västra Götaland): Dancer in the Dark*, Dogville*, Manderlay, Direktøren for det hele, Erik Nietsche – de unga åren (manus), Antichrist, Melancholia*, Nymphomaniac, The House That Jack Built*.

I rollerna ser vi Matt Dillon (Wayward Pines, 2016; Crash, 2004) as Jack, Bruno Ganz (Undergången, 2004) as Verge and Uma Thurman (Nymphomaniac, 2013; Pulp Fiction, 1995), Riley Keough(The Girlfriend Experience, 2016; Mad MaxFury Road, 2015), Siobhan Fallon Hogan (Dancer in the Dark, 2000; Dogville, 2003) and Sofie Gråbøl (Der kommer en dag, 2016; The Killing, 2012) will appear as some of the unfortunate women who encounter Jack along his way.

The House That Jack Built utspelar sig i USA på 1970-talet. Vi får följa den högintelligente Jack under fem incidenter och introduceras till de mord som definierar Jacks utveckling till seriemördare. Allt berättat ur Jacks perspektiv. Han ser varje mord som ett mästerverk i sig även om hans dysfunktionalitet skapar problem för honom i den verkliga världen. Trots det faktum att polisens slutliga och oundvikliga ingripande kommer närmare och närmare (vilket både provocerar och ökar trycket på Jack) utsätter han sig, på tvärs mot all logik, allt större risker.

Vi får ta del av Jacks beskrivningar av hans personliga tillstånd, problem och tankar under ett återkommande samtal med den okände Verge – en grotesk samling av lögner parad med ett närmast barnlik självömkan och ingående förklaringar av de farliga och komplicerade handlingar som Jack gör.

The House That Jack built är producerad av Louise Vesth för Zentropa Group och svenska samproducenter är Lizette Jonjic och Madeleine Ekman på Zentropa Sweden i samproduktion med Film i Väst, Copenhagen Film Fund, Slot Machine, med stöd av Danska Filminstituet, Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Centre National du Cinema et de l’image animée, Film- und Medienstiftung NRW, Eurimages, The Media Programme of the European Union och i samarbete med DR, SVT. Nordisk distribution genom Nordisk Film. Internationell försäljning TrustNordisk.

Filmen har sålts till en lång rad länder och kontinenter, bland andra USA, Storbritannien, Irland, Tyskland, Österrike, Frankrike, Latinamerika, italien, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Grekland, Portugal, Israel, Mellanöstern, Kina, Hong Kong, Sydkorea, Ryssland, Polen, Ungern, Taiwan, ex-Jugoslavien, Tjeckien, Bulgarien, Rumänien och Baltikum.

Göteborg abdikerar som filmstad28.11.2018 14:54Pressmeddelande

Det senaste dygnet har jag blivit kontaktad av många upprörda producenter och filmarbetare i Göteborg. Nyheten har nått dem om att Göteborgs stads kulturförvaltning och kulturnämnd drar tillbaka 4,5 miljoner i anslag till Film i Väst 2019. Alla jag pratat med har varit eniga om att beslutet innebär att Göteborg därmed abdikerar som filmstad. För det är det beslutet faktiskt innebär. Det beklagar Film i Väst. För Göteborg behövs om vi ska vara en framgångsrik filmregion där vi gemensamt tar ansvar, samfinansierar och mobiliserar kraft i en alltmer konkurrensutsatt bransch där även regionerna i Sverige sinsemellan konkurrerar.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.