”LAS-överenskommelsen”: Industriarbetsgivarna välkomnar att Pappers ansluter sig till huvudavtalet

Nu står det klart att också LO-förbundet Pappers ansluter sig till huvudavtalet för trygghet, omställning och anställningsskydd. ”Vi är glada att vår motpart Pappers ansluter sig till den här breda överenskommelsen som finns på arbetsmarknaden. Det är bra för både oss som arbetsgivare och för de anställda inom massa- och pappersindustrin”, säger Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna.

Bakom ”LAS-överenskommelsen”, det som formellt kallas huvudavtalet, står tre bärande delar på den privata arbetsmarknaden: arbetsgivare, tjänstemän och arbetare. Principöverenskommelsen har tecknats av Svenskt Näringsliv, PTK och LO och innebär historiska förändringar i arbetsrätten.

– Det är positivt att Pappers ställer sig bakom huvudavtalet. Avtalet rustar både för företagen och anställda att möta framtida utmaningar på arbetsmarknaden och i den internationella konkurrensen. Att vi och Pappers här gör samma analys stärker såklart partsmodellen inom branschen, inom industrin och på arbetsmarknaden i stort, säger Per Widolf.

Förändringarna ska träda i kraft andra halvåret 2022 och baseras på parternas principöverenskommelse. Exempelvis innebär förändringarna i turordningsreglerna att det blir enklare och mindre kostsamt att genomföra verksamhetsneddragningar med bibehållande av rätt kompetens. Dessutom förenklas förfarandet vid uppsägning av personliga skäl. I förslaget finns också delar som handlar om ett nytt offentligt grundläggande omställnings- och kompetensstöd och ett nytt offentligt studiestöd, det så kallade omställningsstudiestödet.

– Vi ser att de förändringar som nu sker i arbetsrätten främjar också en ökad rörlighet och kompetensförsörjningen på arbetsmarknaden. Det är bra för industrin och därigenom också för hela samhället, fortsätter Per Widolf.

Industriarbetsgivarna och Pappers tecknar eget kollektivavtal

Samtidigt väljer Industriarbetsgivarna och Pappers att teckna ett eget kollektivavtal, med endast Industriarbetsgivarna och Pappers som avtalsparter. Det tidigare avtalet på massa- och pappersområdet var ett så kallat medarbetaravtal och omfattade förutom Industriarbetsgivarna och Pappers också Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

Det nya kollektivavtalet blir tidsbegränsat och vissa delar anpassas till Industriavtalet. Liksom Industriavtalet löper det nya kollektivavtalet mellan Industriarbetsgivarna och Pappers ut den 31 mars och yrkanden lämnas tre månader i förväg.

– Att teckna ett eget kollektivavtal med Pappers är bra för vår förhandlingsprocess och det ger oss möjlighet att utveckla och modernisera vårt gemensamma avtal så att det bidrar till att stärka konkurrenskraften för företagen inom massa- och pappersindustrin, säger Per Widolf.

Per Widolf understryker att den lokala samverkan ute på företagen kommer att fortsätta som tidigare.

– Vi har fortfarande ett centralt och gemensamt samverkansavtal med alla våra motparter, där också tjänstemännen ingår. Den lokala samverkanskulturen är välutvecklad, avslutar han.